Nieuws Maart 2015

Voorbeschouwing FC Barcelona - City

Woensdagavond kwart voor negen zal Barcelona een van de belangrijkste confrontaties van dit seizoen gaan spelen, en Manchester City is de tegenstander. In de terugwedstrijd voor de achtste finale van de Champions League heeft Barcelona na een 1-2 zege in Manchester de beste papieren, maar er is nog niets zeker. Barcelona kan na Real Madrid en Atlético de derde Spaanse club worden die zich weet te verzekeren van een plek in de kwartfinales, evenals vorig jaar. Er zijn ook leden van de fanclub op reis gegaan richting Barcelona om deze kraker te bezichtigen, en we hopen dat Messi en co spektakel voor ze in petto hebben.

De dag begon met goed nieuws vanuit de blauwrode ziekenboeg, want bekend werd dat Thomas Vermaelen misschien alsnog dit seizoen zijn opwachting kan maken voor het eerste elftal van Barcelona. De verwachting was dat de blessuregevoelige verdediger die door fysieke problemen nog geen enkele minuut voor Barça heeft gespeeld, in april of mei terug zal keren bij de selectie. Op dit moment staat Vermaelen weer op het trainingsveld, en naar eigen zeggen werkt hij hard aan zijn rentree. Hij zal er dus nog niet bij zijn in de wedstrijd tegen City, maar een man die wel weer van de partij zal zijn is Yaya Touré. De Ivoriaanse middenvelder miste de heenwedstrijd door een schorsing, maar Manchester City zal nu alsnog kunnen beschikken over de steunpilaar van de ploeg van Pellegrini.

Touré speelde in het verleden jaren voor Barcelona, en daarom had hij vandaag ook goede woorden over voor de spelers van Barça. Touré was vooral lovend over Andrés Iniesta, de man die ook in de heenwedstrijd weer ongrijpbaar was. ''Het is altijd heerlijk om met hem samen te spelen. En dat niet alleen: Het is al fijn om naar hem te kijken als hij voetbalt. Daarnaast is hij een eenvoudige en bescheiden jongen, maar wel vol passie. Iedereen die met hem samenspeelt houdt van die jongen.'' Iniesta zal naar alle verwachting ook deze week tweemaal in de basis starten, ondanks dat hij dit weekend tegen Eibar niet in actie hoefde te komen. Touré komt woorden tekort om zijn bewondering voor de tovenaar uit Fuentealbilla uit te drukken. ''Hij is zó goed. Hij is klein maar slim en scherp in zijn handelingen, hij mag dan wel geen Messi of Ronaldo zijn op de eerste honderd meter, maar in zijn bewegingen is hij pijlsnel. Hij voetbalt eigenlijk met zijn hoofd.''

Enrique heeft 18 spelers opgeroepen voor de wedstrijd tegen City, en dit betekent dat derde doelman Masip, rechtsback Montoya die dit weekend nog in actie kwam tegen Eibar, en Douglas allen niet zijn opgeroepen voor dit duel. Ook de geblesseerde Vermaelen en Busquets zijn afwezig, maar voor de rest is de volledige selectie aanwezig. Vele fans van City, bijna 5000, hebben de reis naar Barcelona gemaakt om van een spektakel voorzien te worden, en alle Catalanen zijn door de club voorzien van speciale vlaggen die ze op hun stoeltje geplaatst hebben en tijdens de wedstrijd als mozaïek kunnen tonen.  Bij City ontbreekt logischerwijs Clichy, want de Fransman werd er met rood afgestuurd in de heenwedstrijd. Barça won 16 van de laatste 17 wedstrijden en lijkt daarom ook niet af te stoppen, maar wie weet wat Pellegrini uit zijn hoed tovert. Als coach van Madrid was Barcelona hem ook te vlug af, en de vraag is of dat nu weer gaat gebeuren. Om kwart voor negen gaat het beginnen, dus wees er klaar voor!