Nieuws Januari 2016

Vooruitblik RCD Espanyol

Woensdagavond om 21:00 uur wordt het returnduel in de achtste finale van de Copa del Rey tegen stadgenoot RCD Espanyol afgetrapt. In het Estadi Cornellà-El Prat van de stadgenoot verdedigt Barça een 4-1 voorsprong, de uitslag van de eerste ontmoeting een week eerder in Camp Nou, op Los Pericos. Hierdoor is een ticket voor de kwartfinales van de Spaanse beker in het vizier voor het team van Luis Enrique. De coach heeft de wedstrijdselectie nog niet bekend gemaakt, maar zijn spelers zullen in ieder geval de gehele wedstrijd scherp moeten blijven om er voor te zorgen dat de kwartfinales niet alsnog uit hun handen glipt. Stadsderby’s zijn immers altijd enerverend en nooit voorspelbaar.

Voorafgaand aan de stadsderby ontmoette de twee coaches, Luis Enrique en Constantin Galca, elkaar voor het traditionele fotomoment. Door hun drukke schema’s was er bij de voorgaande twee derby’s van de afgelopen anderhalve week geen gelegenheid geweest voor het persmoment, maar dat maakte Enrique en Galca dinsdag goed met de Spaanse pers door te verschijnen op het veld van Estadi Cornellà-El Prat.

Beide coaches spraken hun wens uit dat de derde stadsderby in 11 dagen minder verhit verloopt dat de voorgaande twee. “Deze gelegenheid is een mooie kans om elkaar te spreken en van gedachte te wisselen. Als dat conflicten en gedoe op en rond het veld voorkomt, wil ik daar graag gebruik van maken”, aldus Luis Enrique.

De kersverse FIFA coach van het kalenderjaar 2015 vertelde vervolgens: “We gaan altijd voor de overwinning en we willen altijd sterker zijn dan de tegenstander. Ons doel is uiteraard het bereiken van de kwartfinales en dat is zeker nog geen gelopen zaak.” Over wat het voor de coach betekent dat hij gekroond is door de FIFA: “Ik ben er erg trots op. Het is een beloning voor al het harde werk van de selectie, de club en alle leden van de technische staf. Ik ben iedereen zeer dankbaar die op mij gestemd heeft en vond dat we het verdienden om deze award te winnen.”

Ziggo Sport zendt het bekerduel live uit. Voor de mensen die een online stream zoeken: fromsport.com en rojadirecta.com bieden vaak meerdere goede streams aan. Mocht u de wedstrijd niet kunnen zien, dan kunt u bij de Fan Club Barcelona de wedstrijd via Twitter volgen. Wilt u al een beetje in de stemming komen van de wedstrijd, dan kunt u ook terecht bij de Facebook van de Fan Club Barcelona.