Nieuws Mei 2023

Espanyol – FC Barcelona: 51 punten verschil

A.s. zondag, 14 mei, gaat het gebeuren: FC Barcelona pakt de 27e landstitel ten koste van Espanyol!

Het verschil tussen FC Barcelona en Espanyol bedraagt maar liefst 51 punten. Dit verschil was nog nooit zo groot. Espanyol vinden we dan ook terug op de voorlaatste plaats. Een derby.

Twee uitersten: FC Barcelona gaat voor de titel en Espanyol hoopt degradatie af te kunnen wenden. 50 punten verschil in het seizoen 2012/2013. Barça was toen al kampioen (onder leiding van Tito Vilanova: 94 punten!!). Espanyol op de 11e plaats met 44 punten. Onderlinge wedstrijd eindigde in een 2-0 winst voor Barça (doelpunten: Alexis en Pedro).

In het seizoen 2019/2020 een verschil van 49 punten in het voordeel van Barça.1-0 winst door een doelpunt van Luis Suárez. Maar, een groot verschil in punten is geen garantie voor de winst. 2008/2003: zege Espanyol door 2 doelpunten van Iván de la Peña. Het seizoen 2002/2003 was het meest succesvolle seizoen voor Espanyol. Slechts 2 punten voorsprong voor Barça. Cocu en Xavi zorgden ervoor dat de uitwedstrijd werd gewonnen.

Espanyol werd op 20 oktober 1900 opgericht door studenten van de Universiteit van Barcelona. Espanyol was 1 van de oprichters van de Primera División in 1928. De landstitel werd echter nooit behaald. Wel won Espanyol 4 keer de Spaanse beker, de laatste in 2006. Opmerkelijk: ze behaalden 2 keer de finale van de UEFA cup. Beiden verloren na het nemen van strafschoppen. De eerste keer tegen Bayer 04 Leverkusen, de tweede keer tegen Sevilla FC.

Erelijst: 1 x de Intertoto Cup; 4 x Copa del Rey en 1 x kampioenschap in de Segunda División. Bekende trainers: Javier Clemente, Ernesto Valverde en Mauricio Pochettino. In het seizoen 2019/2020 degradeerde Espanyol naar de Segunda División A. Na 1 jaar wist Espanyol zich weer terug te knokken naar de Primera División.

Bekende oud-spelers: Dani García, Sergio, Miquel Soler, Juan Fran, Iván de la Peña, Kevin Bobson, Jordy Cruijff, Marvin Zeegelaar, Alfredo di Stéfano, Kubala, Héctor Moreno en Pablo Zabaleta.

Een overwinning van Barça is allerminst zeker. Espanyol zal er alles aan doen om de punten te pakken. Op 31-12 eindigde de wedstrijd in Spotify Camp Nou in een 1-1 gelijkspel.

Aan motivatie zal het niet ontbreken. Vanaf het beginsignaal proberen de wedstrijd te controleren en snel te scoren!! Er zullen veel supporters van Barça aanwezig zijn om hun club aan te moedigen!

Visca Barça!!

Foto: fcbarcelona.com