Nieuws Mei 2021

Vrouwen FC Barcelona winnen CL

Met overmacht hebben de vrouwen van Barça de Champions League gewonnen. De finale werd gespeeld in het Gamla Ullevi stadion in Gotenburg (Zweden). De vrouwen hadden in de halve finale Paris St. Germain verslagen met 3-2. Het was voor de vrouwen de 2e finale; de eerste ging verloren in 2019 tegen Lyon.. Het was de tweede keer dat Chelsea en Barça tegen elkaar speelden; de 1e wedstrijd was een vriendschappelijke (1-1). Trainer: Luís Cortés.

Maar deze keer ging het om de finale! En wat voor een begin! FC Barcelona schoot werkelijk uit de startblokken. Na 25 seconden al het eerste en eigen doelpunt na een schot van Lieke Martens die een briljante wedstrijd speelde. 0-1 voor Barça. Vervolgens een grote kans voor Chelsea in de 2e minuut. Weer een kans voor Chelsea maar Marta Torrejón kon een doelpunt voorkomen. In de 13e minuut werd Jenni Hermoso in het strafschopgebied onreglementair gestopt: penalty. Alexia Putellas wist hier wel raad mee: 0-2.

In de 20e minuut het vervolg: Aitana Bonmati zorgde voor de 0-3. De speelsters van Chelsea werden van het kastje naar de muur gestuurd. Volledig knock-out! Lieke Martens had er wel zin in (en het talent!): Vanaf haar linkerkant drong ze diep door in de Engelse verdediging. Tikkie terug en een doelpunt voor de inlopende Caroline Graham Hansen: 0-4

En daarmee was de wedstrijd gespeeld. Natuurlijk probeerde Chelsea terug te komen in de wedstrijd maar het bleef bij kleine kansen. FC Barcelona nam ook gas terug. Hoe dichter bij het einde hoe groter de feestvreugde. Met de winst is FC Barcelona de 1e club die bij zowel de mannen als de vrouwen de Champions League gewonnen hebben.

Deze meiden hebben voor iets unieks gezorgd: Panos, Coll, Font, Codina, Mapi, Melanie, Torrejón, Leila, Pereira, Crnogorçeviç, Jana, Losada, Hamraoui, Alexia, Patri, Aitana, Hermoso, Mariona, Graham, Oshoala, Falcon, Martens, Bruna

Wat een fantastische prestatie. Een genot om naar te kijken. Een beetje chauvinistisch: Lieke was de beste. Maar daar heb je wel medespelers voor nodig. Succes in het komende seizoen. Visca Barça

Foto:fcbarcelona.com