Nieuws November 2013

Wedden dat Barça wint?!

Het in Spanje ongenaakbare FC Barcelona gaat zondagavond op bezoek in Baskenland. Het speelt tegen Athletic Bilbao, dat keurig op de vijfde plaats staat. Weet Bilbao te stunten of gaat Barcelona weer door met winnen in La Liga?

Onderlinge duels
Athletic Bilbao heeft moed geput uit de nederlaag van Barcelona tegen Ajax van afgelopen dinsdag in de Champions League. Thuis speelt de Baskische ploeg bovendien altijd sterk tegen Barcelona, de laatste twee thuiswedstrijden eindigden allebei in een 2-2 gelijkspel.

Eerste nederlaag Barça
FC Barcelona verloor dus deze week in de Champions League in Amsterdam van Ajax. Een nederlaag die, ondanks de vele blessures, niet werd verwacht en dus als een verrassing kwam. Barcelona was tot dusver het hele seizoen ongeslagen. Het verloor twintig wedstrijden op rij niet. De overwinning van Ajax wordt in Nederland gezien als een knappe prestatie en zo denken ze er bij Bilbao er hetzelfde over. De kansen op een gelijkspel of misschien zelfs overwinning zijn nu vergroot voor Bilbao.

Jeugd i.v.m. blessures
Barcelona miste tegen Ajax onder andere Lionel Messi, Jordi Alba, Dani Alves, Victor Valdes en Alexis Sanchez door schorsingen dan wel blessures en zal tegen Bilbao ook niet in de sterkste formatie kunnen aantreden. Coach Gerardo Martino liet tegen Ajax al drie jeugdspelers invallen en de verwachting is dat deze jonge spelers opnieuw in de selectie zitten zondag tegen Bilbao. Deze jeugdspelers hebben nog niet het niveau van de wereldtoppers die bij Barcelona spelen.

Druk zetten tegen Barcelona
Tegen Ajax werd andermaal duidelijk dat Barcelona grote moeite heeft met ploegen die hen onder druk zetten op eigen helft. Bayern München vernederde de Catalanen vorig seizoen met deze speelstijl in de Champions League. Wellicht kan Bilbao deze speelstijl eveneens toepassen en weet het hiermee onder de aanvalsgolven van Barcelona uit te komen.

Prognose
Het is niet zo dat de quoteringen voor een overwinning van Barcelona heel erg omhoog zijn gegaan na de nederlaag in Amsterdam. Nog altijd heeft Barça maar één keer verloren in 21 wedstrijden en in Spanje is het ongeslagen tot nog toe. Unibet is niet geschrokken van de nederlaag tegen Ajax en schat de kansen op een overwinning van Barcelona hoog in. Je krijgt slechts 1.57 keer je inzet terug als Barça in Baskenland drie punten pakt.

Wedtips
Met een kleine stake wedden op een gelijkspel is misschien niet zo’n gek idee voor zondagavond. Een puntendeling staat genoteerd op 4.20 bij Unibet. Met een overwinning van Bilbao valt een pak geld te verdienen, afhankelijk van je stake natuurlijk. De drie punten van de Basken staan genoteerd op een quotering van 5.70 bij Unibet en 5.50 bij Bwin. Maar je moet niet vergeten dat Barcelona al twintig wedstrijden niet heeft verloren van Bilbao! De kans is klein dat er weinig gescoord gaat worden zondag. Inzetten op minder dan 2.5 goals levert je bijvoorbeeld 2.45 keer je inleg op.