Nieuws Maart 2011

Weerzien met Dmytro Chygrynskiy

FC Barcelona is voor de kwartfinales gekoppeld aan het Oekraïense Shakhtar Donetsk. De eerste wedstrijd is in Camp Nou op 6 april en de return volgt 12 april in de Donbass Arena in Donetsk. Het stadion is sinds augustus 2009 de huidige thuisbasis van FC Shakhtar en biedt plaats aan 52.518 toeschouwers. Het is mede gebouwd voor het EK 2012, wat plaatsvindt in Polen en Oekraïne. Het wordt de eerste keer dat het team van Guardiola het Donbass Arena bezoekt. Shakhtar is thuis al achttien maanden ongeslagen waardoor het een lastige uitwedstrijd beloofd te worden.

Voor aanvang van het seizoen zullen niet veel mensen voorspeld hebben dat de Landskampioen van Oekraïne de laatste acht zouden bereiken van het prestigieuze kampioenenbal. In de poulefase werd Shakhtar eerste in een groep met Arsenal, Braga en Partizan en daarna versloeg het team redelijk eenvoudig Roma. Al zeven jaar staat Mircea Lucescu als coach langs de lijn en laat zijn team aanvallend spelen. Hij heeft jonge talentvolle Braziliaanse spitsen, Luiz Adriano, Eduardo en Douglas die de topscoorders zijn in de Oekraïense competitie. Shaktar staat negen punten voor op Dynamo Kiev. Daarnaast beschikt Lucescru over een gebalanceerd middenveld en een solide verdediging waarbij oud Barça-speler Dmytro Chygrynskiy geassisteerd wordt door de behendige Srna en Rat.

De laatste keer dat FC Barcelona en Shakhtar Donetsk elkaar ontmoette was in 2009 in Monaco. De Catalanen waren de winnaars van de Champions League en de Oekraïners hadden toen de Europa League gewonnen. Door een doelpunt van Pedro in blessuretijd won Barça de Europese Supercup.