Nieuws Maart 2013

Wembley held ziet Abraham

Eén van de belangrijkste doelpunten uit de historie van FC Barcelona kwam van de voet van Koeman en leverde in 1992 de eerste Europa Cup 1 voor Barça op.

Het was in de 111ste minuut van de wedstrijd in het Wembley Stadium toen hij zijn specialiteit, de vrije trap, mocht laten zien aan de wereld. Deze vrije trap leverde de 1-0 voorsprong op tegen Sampdoria. Doordat er niet meer gescoord werd, werd zijn doelpunt misschien wel één van de meest karakteristieke en legendarische goals uit de geschiedenis van Barça en hiermee mocht Barça voor het eerst in de geschiedenis de cup met de grote oren in ontvangst nemen.

Ronald Koeman, die naar Barça kwam in 1989, werd vandaag vijftig jaar oud. De Nederlander speelde 345 wedstrijden voor Barça en scoorde daarin 102 keer. In het Dreamteam van Cruijff speelde hij onder andere samen met Laudrup, Stoichkov, Bakero, Begiristain, Guardiola en Zubizarreta. In de jaren dat hij in Barcelona speelde, veroverde hij naast de Europa Cup 1 ook nog vier keer het landskampioenschap, een Copa del Rey, een Spaanse Super Cup en een Europese Super Cup met Barça.

De Fan Club Barcelona feliciteert Ronald Koeman met zijn 50ste verjaardag.