Nieuws Mei 2009

Wordt Barça kampioen zonder te spelen?

Barcelona viert hoogtij dagen. Na het binnenhalen van de Copa del Rey wordt zo goed als zeker dit weekend het kampioenschap van Spanje gewonnen. De vraag is alleen hoe en wanneer dat gebeurd. Vanavond speelt de laatst overgebleven titelconcurrent Real Madrid uit bij Villarreal. Bij een gelijkspel of nederlaag van Real is de negentiende landstitel voor FC Barcelona. Alleen bij een winst van Real wordt het feest een dag uitgesteld. Barça zelf komt namelijk pas zondagavond aan spelen toe. Het team van Guardiola zal dan aan één punt in de uitwedstrijd bij Mallorca genoeg hebben om de titel op te eisen.

De kans dat Real vanavond als winnaar uit de moeilijke uitwedstrijd bij Villarreal komt, is zeer gering. De 'gele submarine' is in volle strijd om een Champions League positie te bemachtigen en staat met een minimaal verschil aan punten achter Sevilla, Valencia en Atlético Madrid op de zesde plek. Real heeft zich daarentegen al neergelegd bij de tweede positie achter Barcelona want de klad is er na de 2-6 afstraffing door Barça behoorlijk in gaan zitten. Vorige week werd het elftal ook al door Valencia met 3-0 te kijk gezet. Het seizoen is voor de 'witten' dan ook al als afgesloten verklaard. Ze kijken in de hoofdstad uit naar de nieuwe voorzittersverkiezing in juni, waarvan wordt verwacht dat die door Florentino zal worden gewonnen. Hij zal met nieuwe sterren een nieuw elan aan de club moeten geven.

Voor Barcelona kan de titel niet snel genoeg komen. Guardiola geeft aan zijn team zo snel mogelijk op de Champions League finale tegen Man United te willen laten focussen. Als de titel op zaterdagavond valt, zal dat de voorbereiding op de wedstrijd tegen Mallorca beinvloeden. De kans dat er dan ruimte aan wisselspelers zal worden gegeven is dan groot.