Nieuws Januari 2014

Xavi: “Ik blijf hier”

Afgelopen zondag, voorafgaand aan het competitieduel tegen Málaga, stond Xavi Hernández in het middelpunt van de belangstelling, toen Camp Nou eer aan hem betoog voor zijn recentelijke mijlpaal van maar liefst zevenhonderd officiële wedstrijden in het blaugrana tenue.
Na de wedstrijd gaf Xavi aan dat het een speciaal moment was: “Ik ben hier al vele jaren, heb veel herinneringen en met deze generatie hebben we veel titels gewonnen. Als je ook maar even terug kijkt, zie je dat we onszelf echt vermaakt hebben.”

Na de 3-0 zege op Málaga zei Xavi blij te zijn met de vorm waarin zijn team verkeert. “Ik denk dat we allemaal een goed Barça zagen. We zijn in vorm, we vermaakten onszelf en we voelen ons goed.” Ook drukte de middenvelder de recente geruchten rondom zijn eigen persoon en een vertrek de kop in. “Ik ga niet naar Qatar of New York; ik wil mijn contract bij Barça afmaken. Ik blijf hier; ik voel me belangrijk en nuttig.”

Xavi was ook lovend over het werk dat Tata Martino verricht. “Tata doet het geweldig met het team.” Het is geen gemakkelijke week geweest voor de ploeg, maar volgens Xavi blijven de spelers geconcentreerd. “Het was een atypische week. We respecteren Rosells besluit en wensen hem het allerbeste. Vanaf nu moeten we Bartomeu helpen. Rosells vertrek heeft geen invloed op het team: onze doelen zijn niet veranderd, en we moeten vooruit blijven kijken.”

Twee andere spelers spraken ook kort met de pers na afloop van de wedstrijd.

Gerard Piqué: “We domineerden de eerste helft, maar scoorden maar één doelpunt. In de tweede helft, toen we het tweede en derde doelpunt scoorden, hadden we meer controle. Dat gaf een goed gevoel. Voor vele weken zijn we koploper geweest in de competitie, en dat is belangrijk – het betekent dat we een heel compact team zijn.” Ibrahim Afellay maakte na een afwezigheid van meer dan een jaar zijn rentree en dat liet Piqué niet onvermeld: “Na een hele lang tijd aan de zijlijn gestaan te hebben, weet ik zeker dat het een onvergetelijke dag was voor Afellay. Nu is hij terug in het team.”
Ook Piqué vindt dat de recentelijke commotie op bestuurlijk niveau geen invloed heeft gehad op het team. “We blijven doorgaan op hetzelfde niveau. Er is veel discussie over onze vorm, maar op het veld strijden we nog steeds op dezelfde manier. We zijn professionals. Ik weet niet of de beslissing om op te stappen het beste is voor Barça, maar het was een persoonlijk besluit en mensen zijn belangrijker dan het instituut.”

Sergio Busquets: “Het team speelde een goede wedstrijd. We hadden meer doelpunten kunnen scoren in de eerste helft, maar over het algemeen speelden we een prima wedstrijd. We kregen weinig kansen tegen, speelden de bal goed rond, en hadden dan ook met een veel grotere scoren kunnen winnen.” Over zijn geëerde college: “Xavi is een clublegende. Hij is een voorbeeld voor spelers die vanuit de jeugdopleiding naar boven stromen. Het is een groot plezier om met hem te spelen en titels te winnen.”