Nieuws December 2009

Atlante - Barça 1-3

Atlante – FC Barcelona

Barça heeft zich na een uitstekende tweede helft weten te plaatsen voor de finale van de wereldbeker voor clubs. In Abu Dhabi werd het Mexicaanse Atlante met 3-1 opzij gezet, na doelpunten van Busquets, Messi en Pedro.

Barça kende een slecht begin van de wedstrijd. Na 4 minuten was er een voorzet vanaf de helft van Atlante, die terecht kwam bij het strafschopgebied van Valdés. Deze greep naast, waarna de bal uit de lucht voor de voeten van Rojas kwam, die de 1-0 kon binnen sliden.
Barça was duidelijk aangeslagen door het vroege doelpunt, probeerde toch de aanval op te bouwen. Atlante trok zich volledig terug, wat 80% balbezit voor Barcelona opleverde. Een mooi schot van Iniesta en even later een harde vrije trap van Ibrahimovic zeilden net over, waarna er na 36 minuten een corner was voor Barça. Xavi schoot de bal mooi voor, Touré verlengde met het hoofd en Busquets rondde beheerst af: 1-1.
In de allerlaatste minuut van de eerste helft was er nog een kans voor Alves, maar zijn schot belandde in het zijnet.

Meteen aan het begin van de tweede helft begon Messi met zijn warming-up. Vooraf werd gezegd dat hij niet zou spelen, maar Guardiola vond het blijkbaar nodig hem toch in te brengen. Na 8 minuten mocht hij invallen, waarna hij twee minuten later meteen van zich liet spreken. Een geweldige voorzet van Zlatan werd mooi gecontroleerd door Messi, die na het omzeilen van de keeper de bal mooi in het doel schoof.
Barça heerste en Atlante kon slechts sporadisch op de helft van de Catalanen komen. Even later bewees Iniesta zijn kwaliteiten. Een mooie solo en een perfecte assist, zorgden ervoor dat Pedro beheerst kon afronden. Barça bleef domineren en speelde de bal rustig rond, wat af en toe tot oogstrelend voetbal leidde. Bovendien kwamen er nog veel kansen, maar een vierde doelpunt zat er helaas niet in.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Márquez (52’: Piqué), Puyol, Abidal, Busquets, Touré (52’: Messi), Xavi, Iniesta (76’: Bojan), Pedro en Ibrahimovic.

Kijk hier naar de samenvatting.