Nieuws Februari 2009

Barça-Sporting Gijón 3-1

FC Barcelona heeft met haar tiende achtereenvolgende zege in de Primera División laten zien de onbetwiste koploper van Spanje te zijn. Tegen Sporting Gijón werd zondagavond een regelmatige 3-1 zege behaald. Barcelona speelde bij vlagen aantrekkelijk, maar over de 90 minuten gezien was er teveel plichtmatig voetbal te zien. De gasten uit Asturië konden geen vuist maken en probeerde de schade zo beperkt mogelijk te houden.

Voor aanvang van de tweestrijd stond Gijón’s invalscoach Quini volop in de schijnwerpers. Vanwege een schorsing van hoofdcoach Manolo Preciado mocht de ex-Barça ster uit de jaren tachtig – nu assistent coach bij Sporting - de honneurs van Preciado waarnemen. De tegen kanker vechtende Quini liet zich een warm ontvangst van Camp Nou goed bevallen. Alle spelers betraden het veld met dezelfde T-shirts met daarop ‘Tot l’any salut’ (het hele jaar gezondheid) gedrukt. De slogan van een campagne die de belangrijkheid van preventie van kanker onder de mensen probeert te brengen. Quini was van 1980 tot en met 1985 blaugrana. Als veel scorende spits genoot hij een grote populariteit in Barcelona.

Collega coach Guardiola geniet die populariteit nu. Enigszins bezorgd uitkijkend naar de confrontatie met de Asturiërs vanwege zijn geschorste en geblesseerde verdedigers, kon hij vlak voor de wedstrijd bekend maken dat zijn aanvoerder Puyol alsnog mee kon doen. ‘Tarzan’ was anderhalve week geleden tegen Espanyol geblesseerd geraakt, maar kon zich door een bliksemrecuperatie toch beschikbaar stellen. Daar ook Alves mee mocht doen (hij zag zijn vijfde gele kaart van vorige week kwijtgescholden worden), zag de opstelling van Barça er sterk uit.

Toch duurde het lang eer Barça zich tegen Sporting kon onderscheiden. Er werd vanaf de eerste minuut in een te laag tempo rondgespeeld waardoor de promovendus, die in de begin van de competitie thuis nog met 1-6 door Barça was afgetroefd, haar tegenstander vrij gemakkelijk kon bijbenen. De eerste kans was voor Henry, die een kopbal uit een voorzet van Alves door doelman Lafuente ternauwernood uit het doel geranseld zag worden.

De volgende kans kon pas in de 22e minuut worden genoteerd, met de aantekening dat dit wel meteen de 1-0 was. Bij een hoekschop van Gijón waren zo veel spelers mee naar voren gekomen, dat een interceptie van de Barça verdediging tot een vlijmscherpe counter leidde. Iniesta stak het hele veld over, legde op tijd af op Henry op links, die op zijn beurt de inlopende Eto’o op maat bediende. De Kameroener rondde vakkundig af en Barça had zijn voorsprong. (Klik hier voor beelden van het doelpunt)

Een bijna identieke situatie leidde ook de 2-0 in. Ditmaal was het Valdés die met een interceptie en een prima uitworp op Messi aan de basis stond van het doelpunt. Messi bereikte Eto’o die zijn directe tegenstander simpel uitkapte en Lafuente met een hard gekruist schot kansloos liet. Met zijn tweede doelpunt loopt Eto’o weer één op één.

De tweede helft leek een kopie van de eerste te worden. Het spel van de blaugranas oogde ongeïnspireerd. Alsof de doelpunten vanzelf wel zouden komen. Plichtmatig werd de bal voortdurend rondgespeeld, maar echte doelgerichte acties leverde het niet op. Pas na een kwartier konden er schoten van Xavi, Eto’o en Messi worden genoteerd. Een vierde poeier was Lafuente te gortig. Op een voorzet van Iniesta op Messi leek een verdediger ‘La Pulga’ te snel af te zijn, maar een inlopende Alves heroverde de bal, speelde zich vrij en ramde de bal vanaf rechts snoeihard in het dak van het doel. De Braziliaanse rechtsback vierde het doelpunt uitbundig en spoorde het publiek net zo lang aan dat het uiteindelijk zijn naam ging scanderen. Dit enigszins vreemd aangespoorde eerbetoon was nog niet verstomd of de 3-1 lag achter Valdés. Coach Quini had in de gauwigheid een wissel toegepast en invaller Kike Mateo zag zijn eerste inzet na zijn inbrengen door de defensie in de linkerhoek eindigen.

Het was de enige plaagstoot van de Asturiërs die zich in het restant van de wedstrijd bezighielden met verdedigen. Barça zelf geloofde het wel, kreeg mogelijkheden op meer maar consolideerde 22e competitiewedstrijd naar een soeverein einde.

Opst: Valdés; Alves (87. Víctor Sánchez), Cáceres, Puyol (68. Sylvinho), Abidal; Busquets, Xavi, Iniesta (85. Gudjohnsen); Messi, Eto’o, Henry