Nieuws Maart 2017

Barça - Sporting Gijon 6-1

Een midweekse wedstrijd in de Primera Division met een verrassing in de opstelling. Rafinha was op rechtsback geposteerd in plaats van Sergi Roberto. Het was ook diezelfde Rafinha die in de 3e minuut de eerste kans liet noteren. Een indraaiende bal verdween echter net naast de verre paal.
Het bleek uitstel van executie. Want in de 9e minuut wist Lionel Messi het eerste gat in de defensie te vinden. Volkomen vrij en perfect aangespeeld door Mascherano betekende 1-0 met een keurige kopbal over de uitkomende doelman.Twee minuten lager was het weer juichen. Luis Suárez omspeelde de keeper en uit een moeilijke hoek wist hij via de teruglopende Juan Rodriguez te scoren. Officieel genoteerd als een eigen doelpunt in plaats van nummer 19 voor de Uruguyaan.
De wedstrijd was gespeeld en het leek kat en muis te worden. Een geniale bal van Messi op Rafinha in minuut 21 betekende bijna 3-0, maar hij mistte jammerlijk. Een minuut later was het echter opeens aan de andere kant wel raak. 2-1 En weer kon Barça dus niet de nul houden.  was
Men werd er niet zenuwachtig van. Even aanzetten en de marge was weer twee, na een geweldige kanonskogel van Luis Suárez in het dak van het doel. Het kabbelde in een laag tempo voort tot de rust,  al was Neymar nog dichtbij een doelpunt. Hij wist echter vrij voor de doelman het net niet te vinden. Wel wist hij nog een onnodige gele kaart te scoren in minuut 46 wegens protesteren.

Na de rust viel al snel de vierde goal van Barça. Het was invaller Alcácer die 4 minuten na zijn entree geklungel in de verdediging van Gijon afstrafte.
Barça had totaal geen gevaar te duchten van de tegenstander en kon zich zelfs veroorloven om Messi te vervangen door Andre Gomès. Een minuut daarvoor had hij nog de kruising geraakt uit een vrije trap, maar dat bleek zijn laatste wapenfeit. Wellicht om hem optimaal te prepareren voor de komende belangrijke periode.
De volgende vrije trap was voor Neymar en hij deed wel wat Messi eerder net niet lukte. De 5-1 in minuut 66 was magistraal. Zo'n tien minuten later was Rakitić dicht bij een goal, maar de vingertoppen van doelman Cuellar wisten dat ternauwernood te voorkomen. De handrem bleef erop en met die handrem van Barça wist Gijon geen enkele kans te creëren.
De 6-1 kwam er toch. Na een één-tweetje in het strafschopgebied was het Rakitić die met een enorme knal in de korte hoek deze voor zijn rekening nam.
Het was het laatste wapenfeit van een Barça dat een zeer makkelijke avond had en met zes goals liet zien dat veel spelers kunnen scoren. Zes verschillende doelpuntenmakers geeft aan dat er te allen tijde door komende tegenstanders rekening gehouden moet worden met Barça.

Zaterdag om 20.45 uur komt Celta de Vigo naar Camp Nou.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Rafinha (73. Sergi Roberto), Mascherano, Umtiti, Alba, Rakitić, Busquets, Denis Suárez, Messi (Andre Gomès), Luis Suárez (46. Alcácer), Neymar.

9.   1-0 Lionel Messi
11. 2-0 Juan Rodriguez (ed)
27. 3-1 Luis Suárez
49. 4-1 Alcácer