Nieuws September 2017

Barça steunt Catalaanse bevolking

In een officieel communiqué van de directie heeft FC Barcelona aangegeven zich achter de Catalaanse bevolking te scharen in aanloop naar het onafhankelijkheidsreferendum van 1 oktober. Nadat vandaag de Spaanse politie invallen en arrestaties uitvoerde bij het Catalaanse regiobestuur, is er enorm veel protest vanuit Barcelona. De stad is al gedurende de hele dag gevuld met protesten en FC Barcelona heeft besloten uitspraak te doen over de situatie. De Spaanse regering weigert het referendum van aanstaande 1 oktober toe te staan, en probeert middels arrestaties de Catalaanse bestuurders op de knieën te dwingen.

FC Barcelona ondersteunt het Catalaanse onafhankelijkheidsreferendum. In het communiqué staat het volgende: ''Met het oog op de politieke situatie die vandaag in Catalonië is ontstaan wil FC Barcelona aangeven dat het inperken van de vrijheden van de Catalanen zeer verwerpelijk is. De club heeft in de clubhistorie altijd de natie, de democratie en de vrijheid van meningsuiting verdedigd. FC Barcelona zal altijd de meerderheid van de Catalanen blijven steunen, en zal dat doen op een vredige en voorbeeldige manier.'' Ex-trainer Pep Guardiola maakte zich eerder met een gepassioneerde speech bij de Plaça Espanya al sterk voor het onafhankelijkheidsreferendum.