Nieuws Mei 2010

Can Barça: “Xavi is een voorbeeld”

De zo belangrijke overwinning van Barcelona op Villarreal valt als een warme douche over Can Barça. Met een zucht van opluchting werd het debacle Inter weggespoeld. De vrees dat de mentale klap niet op tijd verwerkt zou worden, was ongegrond. Met name Xavi Hernández nam daarbij een voortrekrol. De kleine generaal besloot ondanks allerlei ongemakken toch te starten tegen Villarreal. Hij verbeet zijn pijn en speelde een dijk van een wedstrijd. Een assist op Messi leverde de 0-1 op en een meesterlijke vrije trap van zijn rechter verdween majestueus in de rechterbovenhoek.

Coach Guardiola was lovend over zijn pupil die een zeer constant seizoen draait. “Het zegt genoeg als een speler als Xavi ondanks een blessure toch gewoon wil spelen. Hij wilde het voortouw nemen in deze belangrijke wedstrijd, daarmee misschien wel een deelname aan een WK riskerende, en als je dan naar zijn inbreng kijkt met een assist en een doelpunt. Voor mij is Xavi de beste middenvelder die Barça ooit voortbracht.”

Guardiola zag zijn elftal een enorme veerkracht tonen. “Vooral over de eerste helft ben ik ontzettend tevreden. Je weet nooit hoe ze op een wedstrijd als tegen Inter reageren, dan mag je met een 0-3 ruststand een groot compliment geven. Het is een privilege om trainer te mogen zijn van deze selectie. Hoe het seizoen ook af gaat lopen, we zullen met trots de vakantieperiode in gaan. We staan nu op 90 (!) punten en hebben slechts één wedstrijd verloren. Dat je nog geen kampioen bent, is eigenlijk te gek voor woorden.”