Nieuws Januari 2024

Copa del Rey: Salamanca

Voluit: Unionistas de Salamanca is de volgende tegenstander (uit) voor FC Barcelona in de 1/8 finales van de Copa del Rey. De wedstrijd wordt gespeeld op woensdag 17 januari (tijdstip nog onbekend) in het Campo de Fútbol Reina Sofía stadion. Wedstrijddag is afhankelijk van het resultaat in de Supercopa (finale of niet voor FC Barcelona).

UD Salamanca versloeg in de Copa del Rey Gernika, Sporting de Gijón (2e divisie) en Villarreal (Primera Divisíon) na het nemen van strafschoppen. Salamanca speelt in de Tercera División groep 8 en ze bezetten op dit moment de 6e plaats. Andere teams in deze groep: Numancia B, Mirandés B, Real Avila en Burgos.

Salamanca ligt in het westen van Spanje (200 km van Madrid, richting de Portugese grens). De stad Salamanca is de hoofdstad van de gelijknamige provincie. Regio Castilië en León. Een kleine 150.000 inwoners. In het centrum het Plaza Major. 1 van de grootste pleinen van Spanje. Oudste universiteit van Spanje. Het oude centrum hoort sinds 1988 bij het Werelderfgoed van de UNESCO. Veel te bezichtigen waaronder 2 kathedralen. Het is de moeite waard om Salamanca te bezoeken!

Geboorteplaats van o.a. Vicente del Bosque en Alvaro Arbeloa (voetballer).

Union Deportivo Salamanca is opgericht op 16 maart 1923 en ontbonden op 18 juni 2013 vanwege financiële problemen. Op 26 augustus 2013 werd Unionistas de Salamanca CF opgericht als opvolger van UD Salamanca. Stadion: Estadio Helmántico. Ruim 17.000 toeschouwers. Gouden tijden in de jaren 70: 7 seizoenen achtereen gespeeld in de Primera Division.

Daarna verscheidene degradaties naar Segunda Division B en A. Promotie in 1998 naar de Primera División. Goede wedstrijden gespeeld tegen FC Barcelona, Valencia CF en Atlético Madrid. Maar weer degradatie.

Nu speelt het zijn wedstrijden in de Tercera División. Bekende spelers: Axel Smeets, Míchel Salgado, Ismael Urzaíz, Mutiu Adepoje, Pedro Pauleta, Ovidiu Stinga. Trainer: Daniel Ponz.

Wil FC Barcelona verder komen in de Copa del Rey dan zullen er 2 tandjes bij moeten in vergelijking met de wedstrijd tegen Barbastro. Visca Barça!!!

Overige resultaten van de loting:

Tenerife – Mallorca

Getafe – Sevilla