Nieuws Oktober 2010

De flexibele opstelling

Afgelopen zaterdag in La Romareda speelde Barça sinds lange tijd weer in een 3-4-3 opstelling. De beslissing werd door Guardiola pas kort voor de wedstrijd genomen toen hij de opstelling van Zaragoza onder ogen kreeg. Wat hij twintig jaar geleden van Cruijff geleerd had paste hij toe door simpelweg Alves een positie naar voren te schuiven waardoor de nieuwe opstelling een feit werd.

Het op korte termijn dusdanig flexibel zijn in het kiezen van een opstelling, zelfs zonder dit te trainen, geeft aan Barça een groot voordeel ten opzichte van de tegenstander. Iniesta speelt hierbij een belangrijke rol. Door hem in het veld anders op te stellen kan het elftal steeds in een andere formatie spelen. Het verrassingseffect draagt er dan ook toe bij dat Barça uitermate moeilijk te verslaan is.

Gerelateerd nieuws