Nieuws Oktober 2011

Evenaring beste seizoenstart

Barça is na de eerste 12 wedstrijden van dit seizoen nog ongeslagen en evenaart daarmee het record van 2009-10. De reeks begon tegen Real Madrid in de Supercup en daarna volgden de Europese Supercup tegen Porto, zeven competitiewedstrijden en twee wedstrijden voor de Champions League.

Na zijn twee doelpunten tegen Racing heeft Lionel Messi 196 treffers op zijn naam staan. Daarmee is het Argentijnse wonder de legendarische Kubala voorbij gestreefd op de topscorerslijst van FC Barcelona. Lionel heeft alleen nog César Rodríguez voor zich, die tussen 1942 en 1955 maar liefst 235 doelpunten voor de Catalanen maakte in 287 wedstrijden.

Wetenswaardigheden over de wedstrijd tegen Racing Santander:

- Barça heeft in Camp Nou bij wedstrijden voor La Liga al 21 doelpunten gescoord; een gemiddelde van 5.25 per competitiewedstrijd.

- Zaterdagavond maakten de spelers van Guardiola maar vijf overtredingen, tegen 17 van de bezoekers.

- Normaal gesproken staat de naam van Xavi vermeld bij het aantal verstuurde passes, maar deze keer gaat het over zijn scorend vermogen. Xavi heeft in drie opvolgende competitiewedstrijden een doelpunt gescoord. Naast zijn kopbal tegen Racing, scoorde hij tegen Real Sociedad en Osasuna en dat betekent de beste seizoensstart voor de Catalaan qua doelpunten.

- In totaal kwamen 907 passes van Barça bij de juiste speler aan tegen 129 juiste passes bij de bezoekers.