Nieuws Oktober 2008

FC Basel – Barça 0-5

Barça heeft op zeer makkelijke wijze ook zijn derde Champions League duel weten te winnen. Met een galavoorstelling lieten de blaugranas er in het St. Jacob-Park in Basel geen twijfel over bestaan wie in groep C de sterkste en de zwakste is.

In Basel werd het nooit echt een wedstrijd. Na vier minuten kon Messi al het eerste doelpunt aan laten tekenen. De Argentijn wist een knappe voorzet van Alves meteen langs de Zwitserse keeper in de verre hoek te schuiven. Met mooi combinatievoetbal probeerde Barcelona vervolgens meteen een nieuw doelpunt te forceren. Barça mocht van Basel naar hartelust aanvallen. Het degradeerde de tegenstander welhaast tot amateurs. Met de vrije doortocht was het wachten op doelpunten. In de 17e minuut was het de jonge Sergi Busquets die, na een mooie steekbal van Xavi alleen voor de keeper gezet, de bal koelbloedig binnenschoof. Xavi zelf was kort daarop dichtbij de 0-3, maar zijn actie strandde op Constanzo, de doelman die niet veel later wel machteloos was bij een raak schot van de voor het eerst dit seizoen in de basis gestarte Bojan. Het scoreboord gaf 22 minuten aan een monsterzege leek in de maak. De Nederlandse scheidsrechter Eric Braamhaar deelde in de malaise van Basel door een zuivere strafschop op Messi niet te geven, waardoor het armzalige FC Basel de handen mocht dichtknijpen met maar '0-3' bij rust.

Zonder wissels begon het team van Guardiola aan de tweede helft. En opnieuw was er vanaf het allereerste fluitsignaal vuurwerk. Waar Basel even dacht onder de druk van de blaugranas uit te komen, leverde een snelle counter meteen de 0-4 op. Sergio Busquets stuurde Bojan met een afgemeten pass de diepte in waarop de kleine Krkic in volle snelheid de bal netjes binnen schoot. Twee minuten later mochten de meegereisde socios opnieuw juichen. Ditmaal Xavi, die voorbereidend werk van Hleb en Messi met een dodelijk schot tot doelpunt promoveerde.

Guardiola vond het zo vroeg in de tweede helft welletjes en liet het competitiebelang van komend weekend boven een perfecte uitvoering van een monsterscore prefeleren. Hij haalde achtereenvolgens Márquez, Xavi en Touré van het veld. Met name de wissel van Xavi was de redding voor de Zwitsers. Met zijn vertrek viel de motor bij Barcelona uit. Aangemoedigd door tenniskampioen Roger Federer snakte Basel in het resterende half uur naar enige invloed in de wedstrijd. Pas in de laatste minuut kwam de kans op een eretreffer, maar doelman Valdés wist voor de derde keer dit seizoen zijn doel schoon te houden.

De 0-5 is de grootste uitoverwinning voor Barça sinds de invoering van de Champions League. De laatste grote uitoverwinning dateerde van 18 september 2001, toen in Istanbul met 0-3 van Fenerbahçe werd gewonnen.

Klik hier voor het zien van de hoogtepunten uit Basel.

Opstelling: Valdés, Daniel Alves, Márquez (53. Cáceres), Puyol, Sylvinho, Xavi (57. Henry), Touré (67. Sánchez), Busquets, Messi, Bojan, Hleb