Nieuws September 2015

FIFA Club World Cup

Het wereldkampioenschap voetbal voor clubs wordt vanaf 2000 door de FIFA georganiseerd en daaraan nemen de winnaars van zes continentale bekertoernooien én de kampioen van het organiserend land deel. Uit Afrika neemt de winnaar van de CAF Champions League deel, uit Azië de winnaar van de AFC Champions League, uit Europa de winnaar van de UEFA Champions League, uit Noord- en Midden-Amerika de winnaar van de CONCACAF Champions Cup, uit Oceanië de winnaar van de OFC Club Championship en uit Zuid-Amerika de winnaar van de Copa Libertadores. Het toernooi bestaat uit acht wedstrijden: één play-off, twee kwartfinales, twee halve finales, een wedstrijd om de vijfde plaats, een wedstrijd om de derde plaats en de finale.

FC Barcelona is samen met Corinthians recordhouder van de clubs die de meeste bekers hebben gewonnen van alle finalisten. De Catalanen wonnen het WK voor clubteams, net als de Braziliaanse club (2000 en 2012), twee maal. In 2009 versloegen de Blaugrana's in de Verenigde Arabische Emiraten het Argentijnse Estudiantes met 2-1 na verlenging en in 2011 werd in Japan het Braziliaanse Santos, de voormalige club van Neymar Jr, met 4-0 van de mat geveegd.

De FIFA heeft de speeldata van de halve finales van de Club World Cup in Japan bekend gemaakt. FC Barcelona speelt op 17 december om 11:30 uur (Nederlandse tijd) in het International Stadium van Yokohama. In dat stadion won Barça de titel in 2011. De tegenstander is nog niet bekend. De winnaar van de kwartfinale tussen de landskampioen van Japan en de winnaar van Oceanië, Auckland City, zal de tegenstander van Barça worden. OP 5 december is bekend welke club zich landskampioen van de eredivisie van Japan mag noemen.

Naast FC Barcelona is tevens River Plate zeker van een plaats in Argentijnse club is winnaar van de Copa Libertadores. Club América uit Mexico zal de CONCACAF Champions Cup vertegenwoordigen en de winnaars van de Aziatische en Afrikaanse federaties worden in november bekend nadat die finales gespeeld zijn. Dan zal het speelschema van de play-off en de twee kwartfinales bekend gemaakt worden.