Nieuws Juni 2015

Goede koers Kroatië voor EK-kwalificatie

In een nieuwe ronde kwalificatiewedstrijden voor het EK van 2016 is Barça-middenvelder Ivan Rakitić alweer in actie gekomen voor zijn nationale ploeg. Minder dan een week na het verslaan van Juventus en daarmee het winnen van de Champions League finale, stond Rakitić opnieuw oog in oog met Buffon, Pirlo, Bonucci en Marchisio. Kroatië trof Italië in Groep H in een leeg Poljud stadion wegens een verbanning van de UEFA van de supporters, na opstootjes in de vorige wedstrijd tussen Kroatië en Noorwegen.

Buffon, die alleen de eerste helft speelde, begon meteen goed: hij redde een penalty van Mandzukic. Vier minuten later maakte de aanvaller er echter alsnog 1-0 van. Daarna kreeg Italië een penalty toegewezen en Candreva schoot daarmee de gelijkmaker binnen.
Dit was meteen de eindstand; in het resterende uur wisten beide ploegen hun kansen niet meer om te zetten in een voorsprong. Rakitic speelde de volle negentig minuten en was veel betrokken bij de mogelijkheden voor de Kroatische zijde, maar was eveneens niet in staat een kans te verzilveren.

Dit gelijkspel betekent dat er niets veranderd in de stand van Groep H. Kroatië blijft aan kop met twee punten voorsprong op Italië. Noorwegen en Bulgarije vervolmaken het viertal.