Nieuws April 2011

Guardiola belooft dat Barça zal herstellen

Nadat Pep Guardiola Real Madrid had gefeliciteerd met haar overwinning, zei de coach wijselijk: “Het leven draait niet altijd om winnen.” Daarbij liet hij weten ervan verzekerd te zijn dat zijn team van deze nederlaag terug zal komen in La Liga en in de Champions League.

Josep Guardiola heeft in een persconferentie beloofd dat Barcelona zal herstellen van haar teleurstellende bekerfinale en dat de Catalaanse ploeg deze belofte zal laten zien in de laatste wedstrijden van de competitie en de Champions League.

De coach vindt dat zijn spelers niet te lang bij de pakken neer moeten gaan zitten na deze nederlaag. “Ik ben blij met de manier waarop we hebben gespeeld, alleen hadden we voor rust moeite om in ons spel te komen. Natuurlijk is winnen fijner dan verliezen, maar het leven is nu eenmaal zo. Je kan niet altijd winnen. Nu moeten we onze gedachten verzetten. Deze spelers hebben dat keer op keer laten zien. Logischerwijs zijn ze nu verdrietig dat we niet hebben gewonnen… maar dat is allemaal het spel”, meldde de trainer na afloop. “Dit kan nu eenmaal gebeuren tegen een ploeg als Real Madrid. Zij maakten er een heel snelle wedstrijd van en zetten vroeg druk. Toch vind ik dat we goed hebben gespeeld, zeker na de hervatting en aan het begin van de verlenging.”

Voor zover het hem aangaat, moet de club nu “deze nederlaag analyseren en kijken wat we goed en minder goed hebben gedaan, en doorzetten. We hebben tijd om te denken, en we moeten dit fatsoenlijk verwerken. We moeten onszelf weer opheffen, want het seizoen is bijna voorbij.”

FC Barcelona is nog steeds op jacht naar de competitietitel met een voorlopige voorsprong van acht punten op haar directe rivaal, Real Madrid, welke ze ook volgende week tegenkomen in de Champions League. Pep: “Het einde van het seizoen nadert en we hebben nog zoveel om voor te spelen. We moeten nu de competitie afmaken en ervoor vechten om door de halve finale van de Champions League te komen. Mentaal moeten we voorbereid zijn. Ik hoop dat mijn spelers er zaterdag weer kunnen staan en daarna praten we wel over de komende wedstrijd tegen Real Madrid. Alleen op die manier kunnen we verder en trachten ons te plaatsen voor de Champions League-finale.”

Tot slot had Guardiola nog lovende woorden voor beide kampen fans en voor de bekerkampioenen: “De ploeg speelde zoals ik had verwacht. Real hanteerde hetzelfde systeem als zaterdag in Bernabéu, alleen met een paar andere spelers. Ze hebben een goede eerste helft gespeeld en wij een goede tweede helft en speelden prima in de extra tijd. Wij hadden net zo goed de winnaar kunnen zijn, maar het is in het voordeel van Real Madrid uitgevallen.”