Nieuws Mei 2009

Guardiola: “Met een andere trainer was Barça ook kampioen geworden"

Josep Guardiola, de coach van de kersverse Spaanse landskampioen Barcelona, toonde zich na de wedstrijd tegen Mallorca een gelukkig man. Hij begon zijn persconferentie met de mededeling dat hij ontzettend blij was met het winnen van twee titels in vier dagen. Er zat ook een stukje opluchting bij, dat de buit na maanden van hard werken eindelijk binnen is. “We hebben zoveel wedstrijden gespeeld dat er amper tijd was te genieten van de behaalde resultaten. Er stond altijd wel weer een volgende wedstrijd op het programma. We kunnen nu even een korte pauze inlassen om terug te kijken op wat we te weeg hebben gebracht om vervolgens de draad weer op te pakken voor het toetje van het seizoen, de Champions League finale. Als de titel een week later zou zijn gevallen, hadden we wel eens in dezelfde situatie kunnen komen als in 1994, toen we de titel een paar dagen voor de Europa Cup I finale tegen AC Milan pakten en in de finale een 4-0 oorvijg van jewelste kregen.”

De trainer, die in zijn eerste jaar als hoofdcoach meteen de dubbel pakt, blijft vooralsnog erg bescheiden over zijn rol in het succes van zijn elftal. “Alle verdiensten schuif ik door naar de spelers. Het sleutelwoord is talent en de overgave van de spelers. Met andere spelers had ik geen kampioen geworden, maar zij met een andere trainer wel. Een nieuwe trainer kan iets meer enthousiasme overbrengen aan een groep, maar zonder de fundamentele basiselementen van de spelers valt er niets te beginnen.”

Guardiola weet nu wat het is om een landstitel zowel als speler en als trainer te winnen. “Het is met elkaar vergelijkbaar. Nu stuur je aan maar kan je niets doen, omdat de spelers dat voor je doen. Het is een fictieve autoriteit, maar de gelukzaligheid is even groot”.

Oordelend terugkijken is er voor de man uit Santpedor niet bij. “Dat is niet aan mij. Dat laat ik aan anderen over. Ik kan wel zeggen dat ik geen problemen heb gekend en dat het een fantastisch jaar is geworden. Ik moet ook Madrid feliciteren omdat het ons voortdurend verplichte alles te geven om leider te blijven. Hun wil om niet op te geven is een les voor ons in de toekomst. Je zult altijd tot het laatste moment moeten leren strijden”.

Komende zaterdag speelt Barça haar laatste thuiswedstrijd tegen Osasuna. Dan presenteert het elftal zich voor het eerst aan eigen publiek na het winnen van de dubbel. Guardiola geeft nu echter al aan dat veel van zijn sterren, die niet in Mallorca verschenen ook tegen Osasuna niet zullen spelen. “We zullen zaterdag opnieuw aantreden met een ongewoon elftal. Tot aan de Champions League finale wil ik geen enkel risico nemen met mijn spelers. We hebben al genoeg geblesseerden, waardoor onze selectie smaller werd en er zelfs teveel werd gevraagd van sommige spelers”.