Nieuws Oktober 2011

Hoe Guardiola Racing versloeg

De Barça-coach legde op de persconferentie na de competitiewedstrijd van afgelopen zaterdag uit hoe hij de wedstrijd tegen Racing Santander heeft aangepakt. Aangezien Racing een lastig team is om tegen te spelen, besloot Guardiola het type speler op te stellen dat de tegenstander gemakkelijk van de wijs brengt. En het lijkt erop dat zijn idee tot in de perfectie gewerkt heeft.

Na de 3-0 winst op Racing legde Josep Guardiola uit dat hij zoveel mogelijk offensieve spelers opstelde als hij kon, vanwege het feit dat het heel moeilijk is om te scoren tegen de ploeg van Héctor Cúper. Guardiola: “Het is nooit gemakkelijk om tot scoren te komen tegen teams die zoveel man achterin hebben staan. Gezien de omstandigheden speelden we goed en serieus, dus ik ben tevreden.”

De overwinning kwam net na een internationale onderbreking, waarover Guardiola zei: “De volgende keer dat we verliezen of gelijkspelen spreekt men weer over het FIFA virus. We hadden het geluk dat we thuis speelden; het had moeilijker kunnen zijn als we uit hadden moeten spelen. Maar wat er ook gebeurt, we geven de schuld nooit daaraan. We hadden het moeilijk zaterdag, dat is onvermijdelijk, maar we moeten de capaciteit hebben om met een dergelijke situatie om te kunnen gaan.”

Barça heeft tot dusver in de competitie 21 goals gescoord in het eigen Camp Nou zonder er een tegen te krijgen. Maar de coach liet weten: “Het is belangrijker dat de mensen die gekomen zijn een leuke avond hebben gehad.” Guardiola was blij dat Iniesta weer in actie kon komen. “Je had hem deze week op de training moeten zien! Hij wil zich gewoon goed en gelukkig voelen. Hij is een ander soort speler, een juweel. Ik hoop dat hij ons veel kan helpen.”

Het slechte nieuws was dat Piqué een hamstringblessure opliep. Guardiola: “Dit gebeurt. Het heeft niets te maken met het nationale elftal. Ik vind het heel erg voor hem, hij is behoorlijk overstuur, net als alle andere geblesseerde spelers.”

Aankomende week staat voor woensdag de Champions League wedstrijd tegen Viktoria Plzen op het programma. Guardiola meende geen plannen te hebben om bepaalde spelers rust te geven. “Je neemt geen risico’s in de Champions League. Ik zal het beste team dat ik kan opstellen om de wedstrijd te hebben. We hebben nog twee duels in het verschiet die een goede kans bieden om onszelf van kwalificatie te verzekeren.”

Josep Maria Bartomeu, de vicepresident van de club, is van mening dat FC Barcelona een veelbelovende start heeft gemaakt in La Liga. Hij kan merken dat de spelers zeer gemotiveerd zijn en vindt dat het resultaat van zaterdag heeft laten zien dat er niet zoals is als een ‘FIFA virus’. Bartomeu: “Het is niet iets dat we zouden gebruiken als een excuus.” Over de prestaties van de fenomenale Messi zei hij: “Hij is geweldig. Iedereen is top, maar hij steekt erbovenuit.” De vicepresident betreurde eveneens de blessure van Pique. “We hopen maar dat het niet te serieus is en dat hij snel zal herstellen.”