Nieuws Maart 2014

Marc Bartra verlengt contract tot 2017

Dinsdag tekende Marc Bartra zijn vernieuwde verbintenis met FC Barcelona. De 23 jarige verdediger tekende in het kantoor van clubvoorzitter Josep Maria Bartomeu de nieuwe verbintenis tot 2017. Ook vicepresident Jordi Mestre en technisch directeur Andoni Zubizarreta waren aanwezig bij de aangelegenheid. Het contract van de verdediger beschikt een afkoopclausule van 25 miljoen.

Marc Bartra is geboren in een klein dorpje in Catalonië en kwam al op tienjarige leeftijd naar Barcelona. Na een seizoen bij RCD Espanyol in de Catalaanse hoofdstad verhuisde Bartra in 2002 naar het La Masía van FC Barcelona en doorliep daar alle jeugdelftallen. Tijdens zijn opleiding ontwikkelde hij zich tot een balvaste, elegante verdediger.

Bartra kwam diverse wedstrijden uit voor Barça B en in het seizoen 2009/10 nam Luis Enrique de jongeling definitief op in zijn selectie. In datzelfde seizoen maakte de verdediger ook zijn debuut in het elftal van Josep Guardiola, in een competitiewedstrijd tegen Atlético Madrid. Ondanks zijn voorkeur voor de centrale verdediging, werd de Catalaan aan de rechterkant van de defensie geplaatst en deed het daar prima, getuige het feit dat Guardiola na dit debuut nog regelmatig een beroep op hem deed. Desondanks bleef het aantal wedstrijden dat Bartra daadwerkelijk speelde beperkt. Op 21 mei 2011, in de laatste competitiewedstrijd van dat seizoen, scoorde hij tegen Málaga zijn eerste doelpunt voor het eerste elftal.

Op 1 juli 2012 maakte Bartra, na 51 wedstrijden in de Segunda División en twee doelpunten voor Barça B, definitief de stap naar de hoofdmacht. Zeker met het wegvallen van Eric Abidal kreeg de jonge verdediger veel kans om zichzelf van zijn beste kant te laten zien en hoewel zijn onervarenheid hem af en toe parten speelt, heeft hij zijn potentie vaak waargemaakt.