Nieuws Maart 2012

Oier: “Heel hard werken om dat niveau te bereiken”

Victor Valdés verdedigt al jarenlang het doel van Barça en de kans is groot dat zijn opvolger eveneens uit de jeugdopleiding van de Catalanen afkomstig is. Rubén Miño, Jordi Masip en Oier Olazábal kregen dit seizoen allen een eerlijke kans van Eusebio Sacristán. De coach liet de drie jonge keepers elk zeven competitiewedstrijden het doel van Barca B verdedigen.

De Bask keepte dit weekend tegen Alcorcón een geweldige wedstrijd voor Barca B waardoor de jonge Catalanen met 3-2 de wedstrijd in de Segunda División wisten te winnen. “Er zijn wedstrijden waarbij je de bal niet tegen kunt houden, hoe hard je ook werkt, en bij andere wedstrijden weet je alles uit je doel te houden. Uiteindelijk is het gewoon een wedstrijd”, vertelde Olazábal aan diverse Spaanse media.

De jonge keeper is dankbaar voor de positieve reacties na de wedstrijd: “Wanneer men vertrouwen in je heeft, versterkt dat het zelfvertrouwen en geeft het meer rust.” Oier weet dat het ook zo kan omslaan: “Uiteindelijk hangt alles af van de prestaties. Iedere wedstrijd blijft spannend en ik heb iedere dag zin om te spelen.”

De droom van het doel verdedigen in Camp Nou is nooit ver weg, maar die laatste stap is wel het moeilijkst. “Ik heb onlangs mijn contract tot medio 2015 verlengd en natuurlijk zou ik graag naar het eerste elftal willen promoveren”, vertelde de 22-jarige Oier. “Daar werk ik hard voor. Het klopt dat ik komend seizoen officieel bij FC Barcelona B onder contract sta, maar je weet het nooit.”

Oier Olazábal maakte vier jaar geleden al zijn debuut bij het eerste elftal in een wedstrijd om de Copa del Rey tegen Alcoyano. Oier weet dat keepers in Barcelona weinig kans van slagen hebben. “Veel keepers hebben hier de afgelopen jaren geprobeerd om een plek te veroveren, maar zijn uiteindelijk allemaal vertrokken. Het wordt moeilijk, heel moeilijk. Barca is het beste team van de wereld en om het niveau van Valdés te bereiken, moet je hard werken, heel hard.”