Nieuws September 2014

Op 24 september ….

24 September is een belangrijke dag in Barcelona. Zo is het de laatste avond van de feestweek rondom stads heilige Mercè. Dit wordt altijd afgesloten met een enorm vuurwerk wat vanaf de Montjuic wordt afgestoken. Naast dit vuurwerk, hopen dat Catalanen dat er 800 km zuidelijker ook vuurwerk is te zien, tijdens de wedstrijd Malaga - FC Barcelona.

Naast dit vuurwerk, is er nog een rede dat 24 september bijzonder is. Op 24 september 1957 opende Camp Nou haar deuren voor het eerst voor een vriendschappelijke wedstrijd tussen Barça en een selectie uit Warschau. Barça won deze wedstrijd met 4-2. Dit betekend dat Camp Nou haar 57ste verjaardag viert vandaag.

Naast boven genoemde zaken, herinneren de oude Catalanen 24 september nog op een andere manier. In 1950 speelde Barcelona en Real Madrid tegen elkaar op deze bijzondere datum. Mede door een hattrick van de Argentijn Mateo Nicolau, werd Real verslagen met 7-2.

De laatste 20 jaar speelde Barça 8 keer op 24 september. Van de acht wedstrijden, werden er zes gewonnen en twee gelijk gespeeld. Zo werd in 2011 Atlético Madrid met 5-0 verslagen en vorig wist Barça met 4-1 te winnen van Real Sociedad. Hiermee zijn de statistieken Barcelona voor vanavond in ieder geval goed gezind.