Nieuws April 2014

Pep: “Dit verdriet zal ik mijn hele leven bij me dragen”

Nadat Bayern München zegevierde over Weder Bremen (5-2) hield Pep Guardiola een persconferentie waarin hij herinneringen aan zijn vriend Tito Vilanova ophaalde. “Ik wil namens mijn familie mijn condoleances overbrengen aan zijn vader Joaquín, zijn moeder María Rosa, aan Montse, zijn vrouw, en aan zijn kinderen Carlota en Adrià.”

Tito was bij FC Barcelona vijf jaar lang de assistent van Guardiola; één jaar met het reserveteam en vier jaar met het eerste team. Guardiola sprak tegenover de pers over zijn lange relatie met de overleden trainer, en deze begon al toen ze beiden nog maar kinderen waren in het La Masía. “We waren erg jong, we wilden de wereld veroveren en dat is wat te gedaan hebben. Het grote verdriet dat ik voel, zal mij voor de rest van mijn leven bijblijven, voor altijd.”

Veel voetbalclubs en persoonlijkheden uit de sportwereld verkondigden hun rouw na het overlijden van Tito. Een van de clubs die condoleances bracht, is Bayern München. De Duitse club postte een bericht van Karl-Heinz Rummenigge in het Catalaans en Duits op hun website. “Bayern München heeft met verslagenheid en intens verdriet het nieuws ontvangen over het overlijden van Tito Vilanova. We leerden de voormalige trainer van FC Barcelona kennen tijdens het bezoek van Barça aan München afgelopen jaar. We waardeerden hem als een geweldige trainer en een fenomenaal mens. Tito Vilanova was vooral close met Pep Guardiola en zijn coachende staf.”

De spelers van Bayern speelden hun wedstrijd dit weekend met een zwarte rouwband en hielden een minuut stilte voor de wedstrijd afgetrapt werd.