Nieuws Mei 2012

Pep Guardiola neemt sabbatical in New York

Zoals verwacht neem Pep Guardiola een sabbatical komend seizoen. Vrijdag avond zal de coach van Barça zijn laatste wedstrijd op de bank zitten bij de Blaugranas. Guardiola heeft ervoor gekozen om met zijn familie te verhuizen naar New York, om daar tot rust te komen. Hij heeft altijd een zwak gehad voor Amerika, en specifiek New York. Tijdens de voorbereiding was FC Barcelona dan ook vaak te vinden aan de andere kant van de oceaan om zich voor te bereiden op het seizoen.

Tijdens de persconferentie op de vooravond van de finale tegen Atlethic Bilbao sprak Pep nogmaals over hoe het gegaan is. Eind 2011 had Guiardiola al besloten om na dit jaar te stoppen als trainer van FC Barcelona. In november 2011 had de club al intenties om Tito Vilanova te vragen als zijn opvolger. Technisch manager Zubizarreta kwam zelf met het idee voor Vilanova als opvolger. Guardiola zelf heeft bij Tito te kennen gegeven dat ze hem zouden vragen voor de functie. Daarbij heeft Guardiola duidelijk aangegeven dat het zijn keuze moest zijn, en dat hij altijd achter zijn beslissing zou staan.

De oefenmeester uitte tijdens de persconferentie zijn dankbaarheid richting de voorzitters tijdens zijn periode als coach: “Ik ben eeuwig dankbaar voor de manier waarop oud-voorzitter Laporta en huidig voorzitter Rosell me hebben behandeld.” Over de finale was Guardiola duidelijk: “We zullen een mooie finale krijgen. Bilbao zal aanvallen, en wij zullen aanvallen. Ik heb de indruk dat we goed voorbereid zijn op de finale.” Vrijdagavond om 22.00 uur zal de finale van de Copa del Rey tegen Athletic Bilbao van start gaan.