Nieuws Juli 2015

Socios naar de stembus

109.367 stemgerechtigde fans van FC Barcelona gaan deze zaterdag tussen 9.00 uur en 21.00 uur naar de stembussen op het terrein rond Camp Nou om hun stem uit te brengen op hun favoriete kandidaat voor het voorzitterschap van de club. Om stemgerechtigd te zijn moet je minimaal 18 jaar oud zijn en minstens 1 jaar socio zijn. Daarnaast is het alleen mogelijk om in Barcelona te stemmen. Na 21.00 uur worden de stembussen gesloten en de stemmen worden dezelfde avond nog geteld. De uitslag zal rond middernacht bekend worden of de volgende ochtend. Mochten er twee kandidaten hetzelfde aantal stemmen hebben, dan volgt er een tweede stemronde.

Oorspronkelijk waren er 7 kandidaten, maar nu zijn er nog maar 4 man in de race. Josep Maria Bartomeu, Joan Laporta, Toni Freixa en Agusti Benedito hebben zich kandidaat gesteld om de komende zes jaar de Catalaanse club te gaan leiden en hopen voldoende stemmen van de leden te vergaren. In de peilingen is kandidaat Joan Laporta licht de favoriet met 36%, Bartomeu volgt op 33%.

Laporta, die van 2003 tot 2009 al voorzitter was in Camp Nou, heeft al aangegeven dat Éric Abidal terug zal keren naar de club als sportief directeur, dat hij UNICEF terug wil op het shirt van Barça en dat hij oude waarden in ere wil herstellen. Hij is nog altijd populair in Catalonië en heeft bovendien de steun van Johan Cruijff. “Het is een goed teken dat zo veel mensen hun stem al voor 10:30 uur hebben uitgebracht. Ik ben dankbaar dat zo veel leden hun vertrouwen in mij hebben uitgesproken. Ze weten nog hoe het was met mij als president toen we het beste Barça ooit op het veld zagen en ze willen dat onder mijn leiding voort zetten in de komende zes jaar. Ik stond met een goed gevoel op vanochtend en hoop dat de dag goed eindigd”, aldus Joan Laporta na het uitbrengen van zijn stem.

De huidige voorzitter Bartomeu zorgde er al voor dat de club zich versterkte met Aleix Vidal en Arda Turan. Bijzonder detail, de nieuwe voorzitter kan de komst van laatstgenoemde ongedaan maken. De voorzitter heeft tot aanstaande maandag om Turan terug te sturen naar Atlético als hij in de speler geen aanwinst ziet. Dan leidt FC Barcelona wel een verlies van 3,5 miljoen aangezien de transfersom voor de terugreis op 30,6 miljoen is vastgesteld. Overigens hebben alle kandidaten al kenbaar gemaakt Turan te willen behouden.