Nieuws Augustus 2019

Tiende seizoensopening tegen Athletic

Op vrijdag opent Barça het seizoen tegen Athletic Club de Bilbao voor de tiende keer in de clubgeschiedenis, een verhaal dat dateert uit wat slechts de derde editie van La Liga was, in de dagen vóór televisie-voetbal, zelfs niet in zwart-wit. Het was 1930 en Barça, gecoached door de Engelsman Jim Bellamy, won met 6-3 in Les Corts, hoewel Athletic de titel zou winnen.

Barça heeft slechts één keer een openingswedstrijd tegen de Basken verloren, in 1949 in het oude San Mamés. Dat is vooral indrukwekkend gezien het feit dat de Catalanen alleen thuisvoordeel hadden in drie van de tien openingswedstrijden, en geen van de laatste vijf. De twee meest recente edities waren 1-0 overwinningen voor Barça. Cocu werd de winnaar in 2003, terwijl Barça's eerste bezoek aan de nieuwe kathedraal in 2015 werd beslist door Luis Suárez.

Foto: www.fcbarcelona.com