Nieuws Augustus 2012

Tito: “Niemand in het voordeel”

Voor de eerste keer als hoofdcoach stond Tito Vilanova de pers te woord in aanloop naar een ontmoeting met Real Madrid. Donderdag is om 22:00 uur de aftrap van de eerste wedstrijd voor de Supercopa d'Espanya. Barça begint het tweeluik met een thuiswedstrijd in Camp Nou en de return is een week later. “Ik wil blijven genieten van dit vak. De wedstrijd is zeker belangrijk, maar het zou niet gezond zijn om te denken dat de wereld vergaat als we zouden verliezen. Er zijn dingen die belangrijker zijn een wedstrijd”, vertelde een ontspannen ogende Vilanova.

De coach deelt de mening van zijn Madrileense college, José Mourinho, niet dat Barça in het voordeel is ondanks dat de Catalanen de wedstrijd zorgvuldig voorbereiden: “Geen van de teams is beter in vorm dan de ander. Onze spelers zijn zo vroeg in het seizoen ook nog niet volledig in vorm. Om de prestaties te kunnen meten, moeten we verder in het seizoen zijn. De spelers raken gedurende het seizoen steeds beter in vorm. In april of mei zijn de ploegen op hun sterkst.” Vilanova vervolgde met: “De counters van Madrid zijn gevaarlijk en daar moeten we de hele wedstrijd op concentreren. We spelen thuis en iedereen weet hoe we in Camp Nou spelen.”

Daarnaast werd Vilanova gevraagd wat hij vindt van de uitspraak van Mourinho dat het Barça van Josep Guardiola niet legendarisch is omdat het niet twee keer op rij de Champions League heeft gewonnen. “Dit team heeft spectaculaire prestaties geleverd. Ik weet niet of we beter zijn dan de rest, maar we hebben wel heel veel titels gewonnen. We zullen niet alleen herinnerd worden voor de hoeveelheid titels, maar om de manier waarop. Dit Barça zal zeker worden herinnerd. Maar iedereen heeft recht op een eigen mening.”

Of Alex Song donderdag zijn debuut zal maken is nog niet zeker. Alle basisspelers zijn fit en de speler uit Kameroen is nog niet helemaal geïntegreerd in het team. Al verwacht de coach niet dat het nog lang duurt: “Zijn transitie gaat voorspoedig.”

Vilanova wenste tenslotte Pepe een voorspoedig herstel na zijn botsing met Iker Casillas in de wedstrijd van Real Madrid tegen Valencia. De verdediger is nog niet voldoende hersteld om namens Madrid donderdag deel te nemen aan de wedstrijd.

De wedstrijd wordt donderdag om 22:30 uur live uitgezonden door Sport1. Voor de mensen die een online stream zoeken: fromsport.com en rojadirecta.com bieden vaak meerdere goede streams aan. Mocht u de wedstrijd niet kunnen zien, dan kunt u bij de Fan Club Barcelona de wedstrijd via Twitter volgen @PenyaBarcelona. Wilt u al een beetje in de stemming komen van de wedstrijd, dan kunt u ook terecht bij de Facebook en Hyves van de Fan Club Barcelona.