Nieuws Mei 2009

Touré biedt excuses aan Bilbao fans

Touré Yaya, speler van FC Barcelona, verscheen vrijdag op eigen verzoek voor de pers om zich te verontschuldigen aan de aanhangers van Bilbao voor zijn opruiende actie tegen de fans van Athletic. Dit gebeurde nadat hij de gelijkmaker had gescoord in de finale van de Copa del Rey. De speler vroeg vergiffenis aan de aanhangers van de Baskische club voor het opstropen van de mouwen, een beweging die provocerend overkwam.

“Ik wilde niemand pijn doen. Ik heb altijd respect gehad voor de fans van alle clubs en daarom vraag ik vergeving aan de mensen van Athletic”, zei de speler die daar meteen aan toevoegde dat zo’n gebaar in zijn vaderland Ivoorkust niet de lading heeft die het hier heeft.

Terugkijkend op de finale vanuit alleen sportief oogpunt zei Touré dat het doelpunt de belangrijkste van zijn carrière was omdat het zijn medespelers hielp de overwinning te behalen. “Men heeft een superieur Barça kunnen aanschouwen. Het was een bijzondere dag.”

Touré gaf in de zelfde persconferentie de uiting aan de wens de Liga zo snel mogelijk te willen winnen, het liefst al op zaterdag als Real Madrid niet wint van Villarreal. “Het zou perfect zijn die te winnen zodat de trainer ons meer rust kan geven en al aan de finale in Rome kan gaan denken”.
Touré onthulde de wedstrijd van Madrid thuis te zullen gaan zien met zijn gezin. HIj verklaarde dat als Real Madrid de wedstrijd verliest, de Liga gespeeld is en er feest gevierd kan worden.

Touré refereerde ook aan het te laat verschijnen van zes spelers – Xavi, Eto’o, Messi, Alves, Gudjohnson en Touré, op de middag training. De speler zei dat hij een boete gewoon zal accepteren. “Het is een goede maatregel uit respect naar de rest van de spelers. De trainer weet altijd wat hij doet en de door hem opgestelde gedragsregels zijn perfect”.

Gebombardeerd tot centrale verdediger door zijn trainer gaf Touré toe zich een beetje vreemd te voelen op een voor hem ongewone positie. Hij hield echter vol dat zijn intentie is om altijd het elftal te willen helpen zeker op dit moment met belangrijke geblesseerden zoals Márques en Millito. “Ik voel me op mijn gemak als ik op het middenveld speel maar als de trainer me vraagt op de flanken te spelen of als keeper zal dat met een beetje trainen geen probleem zijn. Ik hou ervan dat mijn medespelers me vertrouwen geven, zoals Piqué en Puyol tegen Athletic. Dat is fundamentaal voor me.”

Op weg naar de drie trofeën zei Touré dat dit het jaar van Barça is en dat het team in staat is om drie prijzen te winnen. "Maar daarvoor zullen we van Manchester United in de finale in Rome moeten winnen, een sterk en erg competatief team. De wedstrijd waar iedereen op wacht.”