Nieuws Mei 2015

Trofeo Zamora voor Bravo

Claudio Bravo heeft in zijn eerste seizoen bij Barça alle wedstrijden in de Primera División gekeept, op één na: de laatste. Zaterdagavond nam de Chileen plaats op de bank en zag dat zijn jonge teamgenoot Jordi Masip twee treffers moest incasseren. Voor het bij FC Barcelona opgeleide talent was het zijn eerste competitieduel in het doel van het eerste team. Zijn officiële debuut had Masip op 16 december 2014 gemaakt in de bekerwedstrijd tegen Huesca. Die wedstrijd eindigde in een 8-1 overwinning voor Barça.

In de 37 competitieduels (3451 minuten) dat Claudio Bravo het Catalaanse doel verdedigde eindigde
30 duels in een overwinning voor FC Barcelona, 3 in een remise en werden er
4 wedstrijden verloren. In het gehele voorbije seizoen kreeg Bravo slechts één gele kaart van het arbitrale team.

Daarbij maakte de Chileen 74 reddingen en zag hij er slechts 19 achter hem in het doel verdwijnen. De doelman heeft hiermee bijna het record van Paco Liaño geëvenaard. De doelman van Deportivo de la Coruña werd in het seizoen 1993/94 in 38 duels slechts 18 maal gepasseerd. Víctor Valdés zag in het seizoen 2010/11 per twee competitieduels de bal in zijn doel belanden, alleen keepte hij slechts
32 van de 38 La Liga wedstrijden.

Door deze geweldige statistieken, 1 tegentreffer per 182 minuten, heeft Claudio de Trofeo Ricardo Zamora veroverd. Nummer twee is Diego Alves, keeper van Valencia, met 29 tegentreffers.

De beker is vernoemd naar Ricardo Zamora i Martínez, geboren in Barcelona in 1901, en zijn bijnaam luidde El Divino (De Goddelijke). Zamora was in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw de beste doelman ter wereld en hij wordt beschouwd als de beste keeper van Spanje ooit. Zamora overleed in september 1978 op 77-jarige leeftijd. De jaarlijkse trofee, die sinds 1959 wordt uitgereikt aan de minst gepasseerde keeper van de Primera División is naar Zamora vernoemd.

Recordhouders zijn voormalige Barça-keepers Antoni Ramallets en Víctor Valdés met ieder vijf onderscheidingen. Het is de 21e keer dat een keeper van
FC Barcelona de minst gepasseerde is van het seizoen, Real Madrid volgt op de 2e plaats met 16x de Trofeo Zamora en Valencia CF maakt met 9 maal de beker voor hun keeper de top-3 compleet.

Door de twee treffers van zaterdag, komt FC Barcelona aan het einde van het seizoen op 21 tegentreffers. Geen enkel team in de Primera División wist sinds het seizoen 1993/94, waarin Deportivo slechts 18 keer een doelpunt tegen kreeg, zo weinig tegentreffers te incasseren in een heel seizoen.

Naast de Trofeo Zamora heeft Claudio Bravo ook dit seizoen twee records op zijn naam gezet. De keeper hield vanaf het eerste fluitsignaal van het seizoen 2014/15 maar liefst 754 minuten zijn doel schoon. Het record stond op naam van Pedro Maria Artola die 560 minuten zonder tegentreffer bleef in het seizoen 1977/78.

Het tweede record betreft het aantal wedstrijden dat Bravo de nul wist te houden. Van de 37 gekeepte wedstrijden, eindigde 23 stuks zonder een tegendoelpunt.
Het record stond op naam van niet de minste Barça-doelmannen, namelijk Valdés (2004-05) en Andoni Zubizarreta (1988/89). Zij wisten in die seizoenen elk
20 wedstrijden de nul te houden.