Nieuws Januari 2016

Vooruitblik op Barça-Granada

Na twee opeenvolgende wedstrijden tegen stadsrivaal Espanyol, met een 0-0 gelijkspel in de Spaanse competitie en een 4-1 zege in de Copa del Rey als resultaat, keert FC Barcelona terug naar La Liga met het bezoek van Granada aan Camp Nou. Al vroeg in de middag (16:00 uur) speelt Barça, momenteel tweede in de Spaanse ranglijst achter Atlético Madrid maar met één wedstrijd minder gespeeld, tegen de Andalusische ploeg die met hun zeventiende plek slechts twee punten boven de degradatiezone hangen.

Luis Enrique en zijn ploeg trainden vrijdag voor het laatst en zaterdagochtend volgde de definitieve selectie: Ter Stegen, Bravo, Piqué, Rakitić, Sergio, Dani Alves, Arda, Iniesta, Suárez, Messi, Neymar, Jordi Alba, Sandro, Sergi Roberto, Adriano, Aleix Vidal, Vermaelen en Mathieu.
Deze keuze laat geen plaats voor Masip, Douglas, Mascherano, Bartra en Munir, naast de nog altijd geblesseerde Rafinha. Sergi Roberto is de grootste verandering van die van de laatste wedstrijd, na zaterdagochtend nog groen licht te hebben gekregen van de medische club. Voor Arda Turan en Aleix Vidal, die midweeks in de bekercompetitie hun langverwachte debuut maakten, is het de eerste keer dat ze zijn opgenomen in de Barça-selectie voor een competitieduel.

Granada-coach José Ramón Sandoval koos zijn selectie vrijdag, voor hij met zijn ploeg naar de Catalaanse hoofdstad vertrok. Franse verdediger Dimitri Foulquier is een late afmelding wegens de griep, maar Granada heeft Italiaanse fullback Cristian Biraghi weer in de gelederen na een schorsing. Ook voormalige Barça-spelers Rubén Rochina en David Lombán behoren tot Sandovals selectie.
Granada heeft tot dusver geen al te best seizoen achter de rug. De ploeg speelde slechts één overwinning klaar uit de tien openingswedstrijden in de competitie, maar herstelde enigszins met betere resultaten die de ploeg uit de degradatiezone trokken. Daarentegen kregen ze afgelopen week een aardige draai om de oren in de bekercompetitie in de zware 4-0 nederlaag tegen Valencia.

Tot dusver heeft Barça alle 21 ontmoetingen met Granada in de Spaanse competitie gewonnen. De laatste was vorig seizoen, toen de blaugranas met een hattrick van Neymar, twee goals van Messi en een doelpunt van Rakitić een klinkende 6-0 zege boekten. In de laatste vier thuiswedstrijden tegen Granada scoorde Barça liefst zeventien keer; in 2012 was een historische 5-3 overwinning, waarin Messi met een hattrick César passeerde als Barça’s topscorer allertijden in de competitie.

Uiteraard doet de Fan Club Barcelona om 16:00 uur weer live verslag van de wedstrijd op onze Twitter-pagina!