Nieuws Juni 2014

19 juli eerste wedstrijd voor Enrique

Gisteren maakte we al een deel van het voorseizoen van FC Barcelona bekend. Vrijdagmiddag werd door FC Barcelona bevestigd, dat op 19 juli de eerste wedstrijd van het voorseizoen wordt gespeeld. Dit is tevens de eerste wedstrijd van Luis Enrique als trainer van het eerste elftal van FC Barcelona.

Op 19 juli treedt de Catalaanse ploeg aan tegen Recreativo de Huelva in het Nuevo Colombino stadion. Dit betreft een wedstrijd om de Colombino Trofee. Voor Recreativo is het een belangrijke wedstrijd, omdat de Andalusische club dit jaar de 125ste verjaardag viert. De wedstrijd betekend tevens ook dat er voor de 50ste keer voor deze trofee wordt gespeeld en is daarmee een van de klassiekers van het Spaanse voetbal voorseizoen.

FC Barcelona zal naar het zuiden van Spanje afreizen met de spelers die op 14 juli met de training zijn gestart en dat zijn de spelers die niet gespeeld hebben op het WK in Brazilië. Deze kleine groep spelers zal worden aangevuld met spelers van Barça B. Voor de spelers van dit team zal de voorbereiding op het nieuwe seizoen in dezelfde periode starten.

FC Barcelona doet voor de derde keer mee aan het Colombino Trofee, een trofee die de Catalaanse club tot nu toe nimmer wist te winnen. In 1981 deed Barça voor het eerst mee, toen werd de finale met 2-1 verloren van Athletic Bilbao. In 1986 deed FC Barcelona nog een poging, maar toen werd er al in de halve finale verloren van Manchester City. Na een gelijk spel brachten penalty’s de beslissing. De tegenstander, Recreativo, heeft de trofee al 11 keer gewonnen en voor het laatst was dat in 2010.

Recreativo Huelva werd in 1889 opgericht en is daarmee de oudste club in het Spaanse voetbal. Momenteel spelen ze in de tweede divisie en werden vorig seizoen achtste in deze competitie. De laatste keer dat FC Barcelona tegen deze ploeg heeft gespeeld was in het seizoen 2008-09 in de Primera División.