Nieuws Maart 2014

Binnenkort contractverlenging Bartra

Volgende week dinsdag zal een speciale dag zijn voor Marc Bartra: de jonge verdediger zal dan een contractverlenging tekenen die hem op zijn minst tot juni 2017 bij FC Barcelona zal houden. De afkoopsom die in dit nieuwe contract is opgenomen bedraagt 25 miljoen euro.

Bartra kwam bij Barça toen hij slechts elf jaar was, na een korte periode bij Espanyol in het 2001/02 seizoen. Bartra doorliep de verschillende fases van La Masía, ontwikkelde zich goed en schopte het tot Barça B, alwaar hij ook prima presteerde. In het 2012/13 seizoen stapte hij definitief over naar de Catalaanse hoofdmacht.

Bartra’s debuut bij het eerste elftal van FC Barcelona kwam onder Pep Guardiola in 2010, in een competitietreffen met Atlético Madrid in het Vicente Calderón. De Spaanse verdediger speelde als rechtsback en een jaar later – nog altijd als speler van Barça B – scoorde hij zijn eerste goal voor de hoofdmacht in de laatste competitiewedstrijd van dat seizoen, tegen Málaga. Zijn tweede doelpunt volgde dit seizoen, toen hij het laatste doelpunt van de 4-1 overwinning op Real Sociedad wist te maken.

Tot dusver heeft Bartra twintig keer zijn opwachting gemaakt – vier keer meer dan vorig seizoen – en lijkt steeds verder uit te groeien tot een vaste waarde in de Catalaanse selectie.