Nieuws Februari 2013

Blik op Sevilla

FC Barcelona bezocht het Sándhez Piziuán stadion op 30 september 2012 voor het laatst om in week 6 van La Liga het op te nemen tegen Sevilla FC. De Andalusiërs vonden het net tweemaal dankzij Trochowski en Negredo nog voor de eerste 45 minuten verstreken waren. In de tweede goals bracht Cesc Fàbregas de blaugranas langszij met twee doelpunten en leek het erop dat beide teams het zouden moeten doen met één punt tot David Villa in de extratijd tot scoren kwam en zijn ploeg de drie punten bezorgde.

Op dit moment staat Sevilla tiende in het klassement met 32 punten uit 24 wedstrijden, slechts vijf punten verwijderd van die gewilde plekken die directe toegang tot de Europese competitie geven voor het volgende seizoen. In de laatste vijf competitiewedstrijden won Sevilla drie keer (Deportivo 3-1, Rayo Vallecano 2-1 en Granada 3-0), verloren ze slechts één keer (Real Madrid 4-1) en speelden ze eenmaal gelijk (Getafe 1-1).

De hoop op het kampioenschap is dan ook enigszins vervaagd, maar ze jagen nog steeds op zilverwaar. De mannen van Unai Emery zijn in de running voor de Copa del Rey, aan de andere kant van FC Barcelona. Momenteel staan ze 2-1 achter op Atlético Madrid na de uitwedstrijd in het Vicente Calderón, maar daar behaalden ze wel het belangrijke uitdoelpunt.

Hoewel Sevilla tiende staat in de Spaanse competitie, staat Emery aan het roer van een ploeg vol getalenteerde spelers die van zich doen spreken in elke wedstrijd. Zo beschikt hij over Álvaro Negredo, Jesús Navas en José Antonio Reyes. Maar ook Ivan Rakitic moet niet uitgesloten worden. de Kroaat kwam in de zomer van 2011 over van Schalke 04 en heeft dit seizoen vijf doelpunten gescoord en zeven assists gegeven in de twintig keer dat hij voor de Andalusische ploeg uitkwam. In procenten was hij bij bijna 40% van alle doelpunten van Sevilla betrokken. Gevraagd naar de ontmoeting met FC Barcelona deze zaterdag waarschuwde Rakitic: “We weten dat het heel, heel moeilijk zal worden, maar we willen een goede wedstrijd neerzetten. We willen winnen en we zullen er alles aan doen om dat te bereiken. We geven ons alles op het veld.”