Nieuws April 2015

Vooruitblik op clash Sevilla-Barça

Met al twee competitiewedstrijden in de benen sinds afgelopen zondag vliegt FC Barcelona zaterdagochtend naar Sevilla voor de volgende wedstrijd in het Ramón Sánchez Pizjuán (20:00 uur). De mannen van Luis Enrique hebben de volle zes punten gepakt sinds hun terugkeer van internationale verplichtingen met zeges op Celta de Vigo in Balaídos en Almería in Camp Nou, en de het geslagen gat van vier punten met dichtstbijzijnde rivaal Real Madrid houdt vooralsnog stand. Deze zaterdag staat Barça echter voor de altijd lastige ontmoeting met Sevilla, die dit seizoen als enige ploeg in La Liga een ongeslagen reeks in het thuisstation hebben.

Barça gaat naar Andalusië met een 18-koppige ploeg. Jordi Alba is hersteld van zijn hamstringblessure en Luis Enrique heeft de Spaanse international meteen meegenomen. Ook Sergio Busquets is weer van de partij, nadat hij de zege op Almería verstek moest laten gaan wegens een schorsing. Thomas Vermaelen werkt verder aan zijn herstel in Barcelona en blijft achter met keeper Jordi Masip, Douglas, Sergi Roberto en Martín Montoya.
Unai Emery van Sevilla kan juist weer beschikken over middenvelder Stephane Mbia, nadat deze Kameroener de afgelopen twee overwinningen op Athletic de Bilbao en Levante moest uitzitten. Eerste keus keeper Beto ontbreekt echter wegens een blessure, net als Mariano Barbosa en middenvelder Cristóforo. Argentijnse middenvelder Éver Banega is wel weer terug na zijn schorsing.

Afgelopen woensdag tekende Barça de twintigste overwinning in 21 wedstrijden aan en zaterdag gaan ze in het Sánchez Pizjuán op zoek naar hun zevende opeenvolgende uitoverwinning. Sevilla, daarentegen, heeft in eigen huis niet verloren sinds een nederlaag tegen Barça in februari vorig jaar. Daarnaast hebben ze de afgelopen vijf competitiewedstrijden allemaal gewonnen en bezetten momenteel de vijfde plek in de ranglijst, nog altijd strijdend om een plek in de Champions League van volgend seizoen.

In de geschiedenis van ontmoetingen tussen de twee ploegen zijn er memorabele clashes voorgekomen. Barça won vijf van de afgelopen zes bezoeken aan het Sánchez Pizjuán in de Spaanse competitie. Sevilla’s laatste overwinning op de blaugranas dateert van het seizoen 2006/07, toen Daniel Alves nog in het shirt van Sevilla speelde en zijn naam op het scoreformulier zette met een doelpunt in de 2-1 overwinning.
Toen de twee teams elkaar eerder dit seizoen troffen, scoorde Leo Messi een hattrick in een 5-1 zege in Camp Nou. Een wedstrijd die vooral in het geheugen gegrift staat als de wedstrijd waarin de Argentijnse wereldvoetballer het competitierecord van 251 doelpunten van Telmo Zarra overtrof.