Nieuws Oktober 2012

Iniesta: “Ik bevind me bij de ideale club”

Andrés Iniesta nam vorige week de tijd voor een interview met Barça Magazine, waarin hij sprak over de ontwikkeling van voetbal, zijn decenniumlange carrière bij FC Barcelona en het belang van winnen binnen een voetbalfilosofie.

Allereerst werd de nummer acht van Barça gevraagd naar hoe tegenstanders omgaan met Barça’s manier van spelen. Iniesta: “Teams zijn nu beter voorbereid, zowel fysiek als technisch. Voetbal is in tactisch opzicht veranderd. Ik zou willen wan niet, want nu is het veel moeilijker om onze tegenstanders te verassen.” Daaraan voegde hij toe: “We zullen nooit het talent kwijtraken in voetbal, want talent is de essentie van de sport.”

“Voor een speler is het belangrijk om te geloven in een bepaalde manier van spelen, maar het moet altijd gekoppeld zijn aan succes. We mogen niet vergeten dat het verhaal anders is als je niet succesvol bent.” Iniesta is geen vreemde op het gebied van succes, aangezien hij 22 teamtitels bij elkaar heeft gespeeld in zijn carrière en hij onlangs nog tot MVP van het EK2012 én 2012 Beste Speler in Europa uitgeroepen werd. Iniesta: “Wanneer ik stop, kan ik alleen maar denken dat zelfs mijn stoutste dromen niet overeenkomen met wat er tot nu toe allemaal gebeurd is. Het is onmogelijk. Mijn droom was om te spelen op het hoogste niveau en uit te komen voor het eerste team. Wat mij is overkomen is gewoon geweldig.”

Louis van Gaal was degene die Iniesta liet kennismaken met FC Barcelona voetbal in het eerste team, toen hij trainer was van 1997 tot 1999. Andrés: “Ik ben ontzettend dankbaar voor wat Van Gaal voor mij heeft gedaan. Onder hem speelde ik zes wedstrijden voor hij ontslagen werd en ik leerde in die periode enorm veel. Wanneer je jong bent, kunnen zulke stressvolle omstandigheden ervoor zorgen dat je je wat verloren voelt en dat je je doel van het bereiken van het eerste team uit het oog verliest, maar bij mij heeft het erg geholpen bij het vormen van mijzelf als speler. Ik weet niet of ik dezelfde speler zou zijn als ik ergens anders had gespeeld; ik weet niet of ik beter of slechter zou zijn. Maar ik bevind me nog altijd in de ideale club om te groeien als speler – en dit is waarom ik de speler ben die ik vandaag de dag ben, zonder twijfel.”

Iniesta’s eerste wedstrijd in Camp Nou, toen hij vijftien jaar oud was, was de finale van de Nike International Premier Cup. De middenvelder gaf aan dat de vier mannen die een grote invloed op zijn ontwikkeling hadden bij die wedstrijd aanwezig waren: Lorenzo Serra Ferrer, de coach die hem opriep voor trainingssessies met het eerste team toen Iniesta zestien was; Louis van Gaal, die hem in de basis zette in de Champions League wedstrijd tegen Club Brugge; Frank Rijkaard, de sleutel in Iniesta’s ontwikkeling als speler in het eerste team; en Pep Guardiola, die niet alleen Iniesta de Nike International Premier Cup trofee in handen gaf, maar hem ook naar de top van het voetbal leidde.

Bekijk hieronder een filmpje van Iniesta tijdens de making of van de fotoshoot voor bovenstaand interview.