Nieuws Mei 2013

Tito feliciteert Bayern

Op de persconferentie na afloop van de tweede pijnlijke nederlaag tegen Bayern München gaf Tito Vilanova toe dat Bayern de superieure ploeg was in de halve finale van de Champions League. “Ik wil Bayern feliciteren met het bereiken van de finale en met hoe goed ze hebben gespeeld. We streden er nog om in de eerste helft, maar in de tweede helft zette hun vroege goal ons enorm onder druk.” Daaraan voegde hij toe: “We streden tot het einde, maar uiteindelijk konden we niets klaarspelen.”

De onlangs teruggekeerde coach is veel bekritiseerd om de manier waarop hij het Catalaanse team dit seizoen leidt. Tito: “We hebben dit jaar alle spelers speeltijd gegeven. Nog nooit eerder hebben we zo veel de last verdeeld.” Hij gaf ook uitleg over waarom hij besloot om Xavi en Iniesta te wisselen. “We moesten zes doelpunten scoren en op dat moment dacht ik dat we daar niet toe in staat waren. Xavi heeft veel last gehad van blessures en deze zondag hebben we een belangrijke wedstrijd in de competitie.”

De coach sprak dan ook over de fysieke fitheid van zijn ploeg. “Deze spelers hebben meer dan driehonderd wedstrijden in de afgelopen vijf jaar gespeeld. De eerste helft van het seizoen tot aan december ging goed, maar nu wordt het steeds moeilijker.”

Tot ieders grote verbazing stond Leo Messi niet in de basis tegen Bayern München. “Leo speelde tegen Athletic omdat hij zich goed voelde, maar tegen het einde van de wedstrijd voelde hij iets vreemds in zijn been. Hij is niet geblesseerd, maar na zoveel dagen zonder training kan een speler zich ongemakkelijk voelen. Daarbij zou hij zich geblesseerd kunnen hebben als hij gespeeld zou hebben. Wanneer je een speler zo goed als Leo hebt, dan is het normaal dat je het merkt wanneer hij niet speelt,” aldus Tito.

De Catalaan sprak tenslotte lovende woorden over Alex Song en Marc Bartra, die allebei een geweldige wedstrijd speelden tegen Bayern. “Song heeft ons enorm bijgestaan wanneer Bayern op de counter kwam, en voor Bartra was het goed voor zijn ontwikkeling om dit soort wedstrijden te spelen.”