Nieuws Augustus 2015

Voorbeschouwing UEFA Super Cup

Dinsdagavond staat in Tbilisi, Georgië, de eerste finale van dit seizoen op het programma voor het team van Luis Enrique. De Europese Super Cup is het duel van de Champions League winnaar (Barça) en de winnaar van de Europa League, Sevilla FC. De finale wordt gespeeld in het Boris Paichadze Stadion en het is de eerste keer dat de Blaugrana’s daar een wedstrijd spelen. De coach heeft, op de zieke Neymar en geblesseerden Alba en Douglas na, de gehele selectie ter beschikking. De wedstrijd selectie zal, zoals gebruikelijk, ongeveer een uur voor de wedstrijd bekend gemaakt worden door FC Barcelona.

Het is de 9e keer dat FC Barcelona deze finale speelt, daarvan won Barça de trofee 5 keer, en het is de eerste keer dat dezelfde tegenstander tegenover elkaar staan. Hopelijk is de uitslag echter niet hetzelfde aangezien in 2006 Sevilla de Catalanen met 3-0 versloegen in Monaco. Bij die wedstrijd werd Dani Alves uitgeroepen tot Man van de Wedstrijd, alleen speelde hij toen voor de Sevillistas. De twee clubs ontmoette elkaar tevens in 2010 voor de Spaanse Super Cup en die beker mocht Barça wel mee naar huis nemen. De laatste twee ontmoetingen waren vorig seizoen voor de competitie. In Camp Nou werd het een 5-1 overwinning en in het Sánchez Pijuan eindige het competitieduel in een 2-2 gelijkspel.

Dinsdag stond Alves de pers te woord en vertelde onder andere: “Het is altijd bijzonder om tegen Sevilla te spelen. We hebben een goede kans om deze trofee te winnen.” De Braziliaan maakte vervolgens een grap richting zijn collega Andrés Iniesta die samen met Alves voor de persconferentie was aangeschoven. “Het zou een mooie start betekenen voor onze nieuwe aanvoerder.” Iniesta antwoorde dat het een eer is om de captains-band te mogen dragen, nadat hij eerder al vice-aanvoerder was achter Xavi. Iniesta heeft veel vertrouwen, al waarschuwde hij wel voor Sevilla. “Ze hebben met Unai Emery en geweldige coach en beide teams kennen elkaar erg goed door alle voorgaande duels.”

De wedstrijd wordt om 20:45 uur live uitgezonden op SBS6 en de voorbeschouwing start om 20:10 uur. Mocht u de wedstrijd niet kunnen zien, dan kunt u bij de Fan Club Barcelona de wedstrijd via Twitter volgen. Wilt u al een beetje in de stemming komen van de wedstrijd, dan kunt u ook terecht bij de Facebook van de Fan Club Barcelona.