Nieuws Februari 2014

Barça-Real Sociedad 2-0

Barça heeft het eerste duel van de halve finale in de Copa del Rey winnend afgesloten. De Blaugranas hadden geen problemen met Real Sociedad maar verzaakte dit ook te laten zien op het scorebord. Barcelona won het duel uiteindelijk met 2-0.

De eerste helft kreeg Barcelona voldoende kansen om zich los te maken van Real Sociedad. De bezoekers noteerde nog wel de eerste kans met een schot van Griezmann op de vuisten van Pinto maar daarna was het Barcelona die zich door de blauw witte muur heen werkte. Dit resulteerde in een aantal goed kansen. Zo was Cesc  een aantal keer gevaarlijk. De middenvelder kreeg kort achter elkaar twee goede kansen. De eerste wist de middenvelder niet goed te controleren en een schot even later werd gered. Alexis wist uit dat schot ook de rebound niet binnen te schieten.

Messi liet ook van zich spreken. De Argentijn schoot een voorzet knap binnen maar doelman Zubikarai lag tot twee keer goed in de weg. De mooiste actie kwam ook van de zijn schoen. De aanvaller schoot een vrije trap prachtig binnen maar spatte bovenop de lat uiteen. Vlak voor het einde kregen, tegen de verhoudingen in, de bezoekers toch een grote kans. Vela sprintte Mascherano er pijnlijk uit maar gelukkig Pinto redde het schot net met het been en voorkwam een tegengoal. Het leek af te stevenen op een 0-0 ruststand maar toch wist Busquets de Blaugranas op voorsprong te zetten. Met enigszins geluk kreeg hij de bal in zijn voeten uit de kluts na een hoekschop waarna hij rustig bleef en binnen schoot voor de 1-0. Opmerkelijk was dat Inigo voor de aftrap na de goal in mocht rukken met een directe rode kaart.

De tweede helft was het eenrichtingsverkeer. Real Sociedad stond met 10 man in de eigen 16 meter. De Blaugranas kwamen nog wel snel op een 2-0 voorspong door een merkwaardige goal. Alexis schoot tegen de paal waarna Elustondo de bal hard via zijn doelman Zubikarai in eigen doel werkte. Maar de Blaugranas konden verder geen gebruik maken van de man meer situatie. Barça omsingelde zich om het strafschopgebied van Sociedad die goed bleven verdedigen. Er werd goed gecombineerd aan Barça kant maar dit leidde niet tot echte kansen. Alleen Messi was nog dichtbij maar zijn spectaculaire volley uit een voorzet van Pedro kwam op de vuisten van Zubikarai.

Barcelona vergat het tweede duel helemaal overbodig te maken. De spelers zullen zich nog moeten maken voor het tweede duel in Estadio Anoeta. Woensdag 12 februari zal de tweede wedstrijd zijn.

Opstelling Barça: Pinto, Alves, Pique, Mascherano, Alba, Xavi, Busquets, Cesc (84 Tello), Alexis (63 Iniesta), Messi, en Pedro