Nieuws December 2012

Een verdediging met vuurkracht

De doelpunten machine van Vilanova bestaat niet uit alleen maar Messi. Het team van Vilanova lijkt uit elf aanvallers te bestaan en uit elf verdedigers. De statistieken bevestigen dit, want na 14 competitie wedstrijden heeft het team van Barça al 48 doelpunten gemaakt en 8 van deze doelpunten zijn gemaakt door verdedigers.

De verdedigers die het net inmiddels gevonden hebben, zijn Puyol, Piqué, Alba en Adriano. Alba wist twee keer te scoren en Adriano zelfs vier keer. Vorig seizoen wisten de verdedigers in totaal acht keer te scoren. Door de evenaring van dit aantal al na 14 wedstrijden, is het duidelijk dat er toch wat aan het veranderen hoe het team speelt.

Het aantal doelpunten van de Braziliaan Adriano is opvallend. Naast zijn vier doelpunten in La Liga wist hij ook nog een keer te scoren in de Copa del Rey. Hiermee is hij zelfs vierde op de topscoorders lijst van dit seizoen en komt hiermee na Messi, Villa en Cesc. Op de vijfde staat Alba met twee doelpunten in La Liga en één doelpunt tegen Celtic in de Champions League.

Doordat Alves tijdens de uitwedstrijd tegen Spartak Moskou wist te scoren, zijn alleen Bartra, Mascherano en Montoya de enige verdedigers van Barça die nog niet wisten te scoren. Dit laat zien dat de verdediging er niet alleen is om aanvallen tegen te houden, maar dat zij ook meedoen met aanvallen.