Nieuws Februari 2013

Vooruitblik op El Clásico

Dinsdagavond om 21.00 uur is er opnieuw een duel tussen de twee grootmachten in het Spaanse voetbal. FC Barcelona leek op rozen te zitten in de eerste halve finale van de Copa del Rey maar door een late gelijkmaker van Real Madrid werd het 1-1. Het uitdoelpunt van Cesc Fàbregas in Estadio Santiago Bernabéu zorgt ervoor dat Real Madrid vanavond minimaal een keer moet scoren om door te gaan naar de finale.

Dit seizoen speelden Real Madrid en FC Barcelona al vier keer tegen elkaar. In augustus streden de ploegen om de Spaanse supercup. Na een 3-2 thuisoverwinning van Barça, leek men op koers voor de winst van de eerste prijs van het seizoen. Echter, Real won in de Spaanse hoofdstad met 2-1. In de zevende speelronde van de Primera División eindigde een boeiend duel in 2-2 door doelpunten van Lionel Messi en Cristiano Ronaldo. Het is voor Barça niet te hopen dat deze eindstand vanavond op het scorebord staat. In de Spaanse beker gelden dezelfde regels als bij Europese wedstrijden, bij een gelijke stand tellen de uitdoelpunten dubbel.

Om in deze halve finale te komen moesten beide ploegen veel wedstrijden spelen. Toch werden er basiskrachten gespaard als de klus al in de heenwedstrijd was geklaard. Barça versloeg achtereenvolgens Deportivo Alavés, Cordoba en Malaga. Vooral met Malaga hadden de Blaugranas het lastig. Na een 2-2 in Camp Nou, moest Barça diep gaan voor een 2-4 overwinning in het zuiden van Spanje. Real Madrid versloeg in de 1/16e finale laagvlieger Alcoyano, om vervolgens de heenwedstrijd met 2-1 te verliezen van Celta de Vigo. Uiteindelijk repareerden de mannen van José Mourinho de schade door in eigen huis met 4-0 te winnen. De laatste horde die genomen moest worden was Valencia. Na een 2-0 overwinning in Bernabéu, was een 1-1 gelijkspel in Mestalla genoeg om de halve finale te bereiken.

Barça is na een ongekende goede start van het seizoen de laatste weken aan het kwakkelen, met de nederlaag in de Champions League van vorige week bij AC Milan (2-0) als dieptepunt. Real Madrid is het hele jaar al wisselvallig. Vooral tegen de lager geklasseerde ploegen laten Los Blancos punten liggen. De ploeg van Mourinho staat op dit moment derde in de competitie, met een achterstand van zestien punten op Barça.

FC Barcelona, dat maar liefst 26 keer de Copa del Rey won, kan beschikken over een volledig fitte selectie. Bij Real Madrid, dat 18 keer de Spaanse beker won, ontbreekt doelman Iker Casillas. De wedstrijd is live te zien op Sport1. Via Twitter houden wij je op de hoogte van alle gebeurtenissen in El Clásico.