Xavi

Geboortedatum 25 januari 1980
Geboorteplaats Terrassa
Geboorteland Spanje

Xavi Hernández, geboren in Terrassa op 25 januari 1980, werd in november 2021 teammanager. Zo begon zijn tweede periode bij FC Barcelona. Zijn eerste tijdperk bij de club was een groot succes en duurde 24 jaar; hij begon als U12 en ging door naar het eerste elftal. Daarna verliet hij Barça voor Al Sadd in Qatar en met die ervaring komt hij terug naar huis.

Het begon allemaal in 1991/92. Hij probeerde verschillende posities voordat hij genoegen nam met het middenveld, waar hij een ereplaats zou krijgen in de geschiedenis van FC Barcelona. Sinds hij in 1998 zijn debuut maakte in het eerste elftal onder coach Louis van Gaal, was Xavi 17 seizoenen lang een vaste basisspeler, hij presteerde altijd briljant en hielp de ploeg naar 25 titels.

Xavi, het brein op het middenveld met de bal bijna aan zijn voet genaaid, vertrok de Barça-aanvoerder na een impossante carriere naar Doha. Nadat hij voor Al Sadd had gespeeld, werd hij de coach en in twee en een half seizoen leidde hij het team naar succes en verder succes - in totaal zeven trofeeën.

Afgezien van het materiële succes in de vorm van zilverwerk, belangrijker nog, was hij in staat om het beroemde Barça-systeem in te zetten te midden van het Qatarese voetbal. Het ging allemaal om het opbouwen van het spel vanaf de achterkant, het samenstellen van combinaties van passes en het plaatsen van de perfecte doorgaande ballen naar de forwards. En wanneer het team de bal verloor, onmiddellijk druk zetten om het zo snel mogelijk terug te veroveren. Hij slaagde erin om al zijn Barça-DNA aan die spelers over te brengen en kijkt er nu naar uit om hetzelfde te doen bij zijn geliefde club, FC Barcelona.

• Al-Sadd
  • 2019 Sheikh Jassem Cup